Taxi Göteborg har tagit första steget för att medlemsåkerierna ska slippa teckna kollektivavtal. Transports ordförande Lasse Lindgren talar om ”ett grundskott mot den svenska modellen” och har tagit upp saken i LO:s styrelse.

Lennart Hamnered, ordförande i Taxi Göteborg, hoppas på en uppgörelse med Transport. Personligen tycker han att företagen ska vara med i både arbetsgivar- och branschorganisationer.

– Om slutresultatet blir att vi lämnar arbetsgivarsidan och kollektivavtalet finns det bara förlorare. Att få anarki på arbetsmarknaden är inte vad vi önskar. Vi vill hitta en lösning som innebär att vi kan vara med kvar i BA, säger Lennart Hamnered.

BA är Biltrafikens arbetsgivarorganisation. Med medlemskapet följer skyldighet att teckna kollektivavtal. För att komma undan kollektivavtalet måste Taxi Göteborg säga upp enhetsanslutningen, som innebär att alla åkerier automatiskt blir bundna till avtalet. Dessutom krävs två stämmobeslut om att ändra stadgarna, eftersom enhetsanslutningen är inskriven där.

Taxi Göteborg är både ett bolag och en ekonomisk förening, med omkring 200 anslutna åkerier. För en dryg månad sedan röstades en motion om att avskaffa enhetsanslutningen igenom på Taxi Göteborgs stämma.

Som en följd av det har Taxi Göteborg gått vidare till BA. Därmed kan enhetsanslutningen upphöra den 30 juni nästa år. Samma dag löper kollektivavtalet ut.

Den 1 juli är det fritt fram att köra avtalslöst.

– Själva företeelsen är alarmerande. De lämnar den svenska modellen. Det finns en stor spridningsrisk inom taxibranschen – men också utanför branschen. Vi kan få se samma företeelse i andra branscher inom tjänstesektorn, säger Lasse Lindgren.

Han tycker att han fick bra respons i LO:s styrelse. Nästa steg blir att ta fram ett bättre underlag och ta upp frågan på nytt.

– Det innebär inte att vi räknar med draghjälp från andra. Det här är Transports problem, men samtidigt något som kan hota hela den svenska modellen.

Mindre än 20 procent av taxichaufförerna i Sverige är med i Transport. Det finns inga exakta siffror, men förmodligen är mer än halva branschen utan kollektivavtal. Holdingbolaget Fågelviksgruppen, störst i branschen och ägare till både Taxi Kurir och Taxi 020, har inget kollektivavtal, även om en del anslutna åkerier har skrivit på hängavtal.

Det här, plus den ständiga prispressen när kommuner och landsting handlar upp färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar, sätter kollektivavtalet under press.

Taxi Stockholm, som har kollektivavtal, har inte vunnit några offentliga upphandlingar på länge. Taxi Göteborg förlorade en stor upphandling tidigare i år. Taxi Stockholm kan överleva med enbart privat- och företagskunder, men marknaden i Göteborg är för liten. Det krävs avtal med kommuner och landsting för att det ska gå runt.

– Vi skulle vara betjänta av en situation alla taxiföretag har kollektivavtal. Vi som har kollektivavtal har högre kostnader och missgynnas därmed i offentliga upphandlingar, konstaterar Lennart Hamnered.

Det är en strid om taxiförarnas arbetstider som har fått åkarna att vilja krypa ur kollektivavtalet. Taxiförare kör på provision och många jobbar tio-elva timmar om dagen sex dagar i veckan för att ihop en lön som går att leva på.

I avtalet finns en garantilön för den som inte kör in tillräckligt. Den är på 17 400 kronor eller knappt 105 kronor i timmen, oavsett antalet arbetstimmar. Övertid finns inte.

Taxiförarna loggar in när de hämtar bilen och loggar ut när de lämnar tillbaka bilen. Vid lönetvister hävdar Transport att inloggad tid är det samma som arbetstid.

– Det största problemet i dag är tolkningen av vad som är arbetstid och vad som är inloggad tid. Folk ska ha betalt för de timmar de arbetar, men all inloggad tid är inte arbetstid, anser Lennart Hamnered.

– Det närmaste vi ska göra är att ta upp diskussioner med Transport i Göteborg och se om vi kan nå en överskommelse.