Klicka för att se diagrammet i större format.

Klicka för att se diagrammet i större format.

Kommuner och landsting pressar priserna på färdtjänsten. Ofta slutar det med konkurser, uppsägningar och lönesänkningar. Så sent som den 1 oktober fick knappt 50 färdtjänstchaufförer i Eskilstuna sänkta löner.

Samtidigt går staten in och subventionerar lönerna med bidrag från Arbetsförmedlingen. Nu ska regeringen tillsätta en utredning om överutnyttjande och oegentligheter med bidrag bland arbetsgivare.

– Utredningen ska tillsättas inom kort, säger Niklas Gillström, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Hittills i år har Arbetsförmedlingen beviljat bidrag till drygt 2 000 taxiförares löner i form av lönebidrag eller nystartsjobb.

– Det får en lönedumpande effekt. Kunde vi i stället få upp lönerna till bussförarnivå skulle vi förmodligen få en sanering av branschen, anser Lennart Sköld, ombudsman på Transport.

Seriösa åkare talar om osund konkurrens. I Borås, Västerås och Eskilstuna pågår en debatt om taxibolag som lever på nystartsjobb eller lönebidrag.

Skåne sticker ut i statistiken med 1 248 beslut om nystartsjobb och lönebidrag på fyra år i en region med kanske 3 000 taxiförare. Det var också i Skåne som bidragsdebatten började för ett par år sedan. Då gällde det praktikplatser – det vill säga folk som kör taxi medan de deltar i åtgärder som ungdomsgarantin eller jobb- och utvecklingsgarantin.

Det slutade med att Arbetsförmedlingen hösten 2010 införde ett stopp för praktikplatser på taxi.

De andra bidragen finns kvar. I Platsbanken kan man hitta annonstexter som den här: ”Arbetsgivaren ser positivt på om ni är berättigade till nystartsjobb.”

– Det är tillåtet att skriva att man gärna ser att den sökande har anställningsstöd, men det får inte vara något krav, säger Arbetsförmedlingens presschef Patrik Svensson.

Anders Böcker är regionansvarig på branschorganisationen Svenska taxiförbundets avdelning Syd:

– Det politiska målet är att få in långtidsarbetslösa på arbetsmarknaden. Man kan diskutera om det är lämpligt i taxibranschen.

– Men det stora problemet är att kraven som ställs i upphandlingarna inte följs upp. Kommuner och länstrafikbolag tecknar avtal, men ingen följer upp att de som vinner verkligen levererar det de ska, säger han.

I Blekinge brast kontrollen redan före upphandlingen. Det vinnande företaget kunde inte få fram det utlovade antalet fordon. Blekingetrafiken fick göra om upphandlingen under hösten.

I rond två pressades timpriset med ytterligare nio kronor till 268 kronor. Det är en procent, eller tre kronor, mer än vid upphandlingen 2007, det vill säga långt under inflationen.

Mönstret går igen landet runt. För varje ny upphandling pressas priserna lite till, i Blekinge lika väl som i Hälsingland.

– Priserna hänger inte med kostnadsökningarna. Det blir tuffare för varje ny upphandling. Och så dyker det upp uppstickare som inte alltid följer lagar och paragrafer, säger Östen Johansson, vd på X-läns taxiservice AB i Hälsingland.

En uppstickare är skånska Tuwa, som enbart kör färdtjänst. Företaget vann en upphandling i Gävleborgs län förra sommaren, men åkte ut ett halvår senare efter högljudda klagomål från resenärerna. Gästrike transport och service, som körde åt Tuwa, gick i konkurs och 60 chaufförer blev arbetslösa.

Nu har Tuwa stämt länstrafikbolaget X-trafik på 7,2 miljoner kronor. 13 andra taxibolag har stämt X-trafik. De hävdar att ett annat färdtjänstbolag bryter mot reglerna, precis som Tuwa, utan att X-trafik griper in.

Det här är inget ovanligt. Färdtjänsten håller förvaltningsdomstolarna sysselsatta landet runt. För att få en enhetlig bedömning är det meningen att alla mål ska flyttas till en enda förvaltningsrätt.

Tuwa kör färdtjänst i till exempel Karlstad, Örebro, Borlänge, Helsingborg och Norrköping samt i Sörmlands län. Även där är det högljudda klagomål. Politikerna i landstinget vädrar med jämna mellanrum sitt missnöje – men avtalet är inte uppsagt.

Samma företag kör även i Sörmlands största kommun, Eskilstuna. Där fick chaufförerna sänkta löner i oktober. Precis som i Linköping sades det lokala avtalet om fast timlön upp och ersattes med provisionslön enligt riksavtalet.

Enligt Tuwas personalchef Johan Lindberg är provisionslön, med avtalets garantilön på 17 400 kronor i botten, vanligast på företaget. Lönesystemet är tänkt för taxichaufförer som kan plocka upp kunder på gatan – och höja sin lön genom fler körningar.

Men det går inte i färdtjänsten, som kör beställningstrafik. Det betyder att många chaufförer inte får mer än 17 400 kronor i månaden.

– Det finns ett par parametrar för att lyckas bättre än kollegan som kanske tar en paus då och då. Man är disciplinerad, tar sina pauser samlat, har ett vänligt och korrekt bemötande och hjälper kunderna så att de snabbt kommer in och ur bilen, förklarar Johan Lindberg och tillägger:

– Vi vill inte ha människor som vantrivs, mår dåligt och inte kan försörja sig själva och sina familjer. Ambitionen är att alla ska trivas och lyfta en lön som fungerar i förhållande till samhället.

Kritikerna tycker att Tuwa flyttar risken till underentreprenörerna och de egna anställda. Underentreprenörerna går i konkurs och chaufförerna får sänkta löner om Tuwa lägger för låga anbud.

Prispressen kan också innebära att färdtjänstkunderna ringer till Senegal, Moldavien eller Estland. Bjässen Samres, som sköter färdtjänst i 120 kommuner och sjukresor i åtta landsting, har numera beställningscentraler i tre låglöneländer.

Fakta

Färdtjänst

Två former av stöd för jobb

En arbetslös kan få nystartsjobb i mellan ett och tio år. Tiden beror på ålder och hur länge vederbörande har gått arbets­lös. Subventionen är dubbla arbetsgivaravgiften, 63 procent av lönen. Staten betalar nästan halva lönekostnaden inklusive arbetsgivaravgift.

Lönebidrag gäller i fyra år. Bidraget beror på arbetsförmåga och kan vara hela lönen upp till taket på 16 700 kronor.

15 000 förare – eller det dubbla

Enligt Transport finns det minst 15 000 taxi­chau­fförer, färdtjänst inräknat, i Sverige. Siffran grundas på intervjuer med drygt 1 350 chaufförer. Sveriges Taxi­förbund utgår från antalet bilar och uppskattar antalet chaufförer till mellan 21 000 och 35 000.

Namninsamling mot ackordslöner

En riksomfattande namnin­sam­ling pågår bland färdtjänst­chaufförer, resenärer och vård­personal. Chauffören Ulf Sighede i Helsingborg har startat uppropet Stoppa ackordslöner för persontransporter. Han fick in 1 000 namn under de första två veckorna. Insamlingen pågår till i vår.