Restaurangköken ska bli säkrare. Det är utgångspunkten för en informationskampanj på tolv språk från Arbetsmiljöverket.

Det här är den andra stora informationskampanjen på flera språk. Byggbranschen var först med en kampanj på sju språk. I den satsningen ingick också en riktad kampanj till takskottare på tre språk.

Nästa bransch på tur kan vara jord- och skogbruk. Där jobbar många utrikes födda och branschen ligger högt i olycksstatistiken. Vård- och omsorg samt städning är andra tänkbara branscher.

70 procent av företagarna i hotell- och restaurangbranschen är födda utomlands, liksom tusentals anställda i branschen. Bara i år har 1 400 människor från länder utanför EU beviljats arbetstillstånd för att jobba i hotell- och restaurangbranschen.

Många av dem har inte klart för sig vilka regler som gäller för arbetsmiljön. För att bättra på kunskaperna skriver Arbetsmiljöverket till 14 000 restaurangägare. En webbplats, en film och checklistor på tolv språk ska ytterligare bidra till ökade kunskaper, tillsammans med annonser på nätet.

Regeringen har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att klättra över språkbarriärerna. Anställda ska inte behöva stå ut med sämre arbetsmiljö på grund av språkproblem.

1 258 arbetsskador rapporterades in mellan 2007 och 2011 i hotell- och restaurangbranschen. Fall på hala golv, skärsår och brännskador liksom våld och hot är vanliga i branschen. Tunga lyft är den främsta orsaken till arbetsrelaterade sjukdomar.

Enligt statistiken är hotell- och restaurangbranschen bättre än genomsnittet på hela arbetsmarknaden.

– Men vi tror att det händer mer som vi inte får reda på. Vi bedömer att det är rätt stor underrapportering. En orsak är att anställda och företagare inte vet att de ska anmäla till oss, säger Pernilla Niia, arbetsmiljöinspektör.