”Bussens larm fungerade”
Föraren tryckte inte på larmknappen. Det är Arrivas slutsats efter att ha gått igenom trafikledningens logg.
– Vi kan följa exakt när och hur knappen har använts. Vi har testat knappen och konstaterat att den fungerar, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius.
Trafikledningen fick sjukbeskedet när föraren ringde upp med sin mobiltelefon. Så långt är båda parter överens. Men enligt Arriva blev föraren inte uppmanad att köra tillbaka bussen. I stället åkte en trafikledare ut till bussen, tog hand om föraren och följde med i ambulansen till Karolinska.
Tomas Hedenius bekräftar att det förekommer elvatimmarspass på natten, men bara när skolorna har lov. Av elva timmar är drygt nio timmar faktisk arbetstid. Resten är raster eller tid för att komma till eller från arbetet.
64-timmars arbetsveckor förekommer inte. Det beskedet har han fått från personalplanerarna. Däremot har han ännu inte fått besked om hur lång den längsta arbetsveckan är.
– Vi följer kollektivavtalet. Där är arbetstiderna reglerade. Arbetsveckan är 40 timmar i genomsnitt, säger Tomas Hedenius.
Arbetsmiljöverket lär få ett svar med den innebörden. Tomas Hedenius tror inte att riskbedömningen kommer att föranleda några åtgärder.
Arriva tog över trafiken i Solna, Sundbyberg, Bromma och Sollentuna den 20 augusti. På fackmötet i torsdags kväll tog många till orda och hävdade att det har blivit mycket sämre sedan dess.
Tomas Hedenius:
– Den bilden ska inte stå oemotsagd. Råsta är ett stort garage med många anställda och många åsikter. En del är missnöjda, men många är nöjda. Sjukfrånvaron har minskat, lokalerna är uppfräschade och det har aldrig funnits så fräscha fordon som nu.
– Däremot har vi infört nya rutiner. Det kanske tar ett tag att vänja sig vid dem. Förändringar är alltid jobbiga.