Sju av åtta fackförbund har slutit avtal med SAS. Bara det danska kabinfacket återstår. Men även om det också säger ja har SAS ändå inte fått sin sparplan ända in i mål.

– Alla avtal måste vara på plats innan styrelsen kan ta ställning till om vi kan leverera den besparing som krävs för få lånegarantierna, säger SAS presschef Elisabeth Manzi.

Lyckas man enas återstår därefter för SAS styrelse att summera om de villkor uppfyllts, som ställts av ägarna och bankerna för att bevilja ett nödvändigt lånelöfte på 3,5 miljarder kronor. Där ingår bland annat att SAS ska minska administrationen med 800 personer. Tillsammans med de nya avtalen med flygfacken ska detta ge en kostnadsminskning på 3 miljarder kronor.

Därtill ska bolaget sälja tillgångar för omkring 3 miljarder kronor.

Robert Gustafsson, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion, är lättad över att ett avtal har kunnat slutas. Innehållet i avtalet är dock tungt för pilotföreningen att bära.

– Vi har gjort en stor uppoffring. I princip möter vi SAS på alla områden. Lön, pension och tjänstgöring, säger Gustafsson.

I överenskommelsen ingår att piloterna avstår en månadslön per år och en kraftig sänkta löner — men utökad arbetstid.

– Nu har vi gjort vårt och sträckt oss så långt det går. Nu räknar vi med att ledningen syr ihop det här tillsammans med bankerna. Den processen äger inte vi, säger han.

Svenska tjänstemannaförbundet Unionen, som representerar omkring 600 kabinanställda på SAS, har kommit överens med SAS om ett nytt kollektivavtal. ”Ett mycket svårt beslut”, skriver förbundsordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.

Avtalet med Unionen, som gäller från den 1 december, innebär inte några sänkningar av de fasta lönerna. Däremot slopas lönerevisionerna 2013 och 2014. Regler för traktamente och tjänstgöringstid ändras och pensionsåldern höjs till 65 år.

Förändringar i tjänstgöringen blir ganska kännbara för medlemmarna, säger Fahlberg.

– Längre veckoarbetstid.

Hon tror att medlemmarna känner lättnad över att de förhoppningsvis har ett jobb kvar.

– Men det blir tungt för företaget att återupprätta och skapa ett förtroende hos sin personal igen. Jag är väldigt kritisk till processen.