Foto: AnnaKarin Drugge

Bandet rör sig sakta framåt på hyttmonteringen på Volvo Lastvagnar i Umeå. Elin Falkdal roterar mellan olika arbetsuppgifter och stortrivs med sitt jobb.

– Det är ordning och reda med strukturer för allt. Man blir inte överkörd här. Facket känns starkt och drivande, säger hon.

Lastbilshytterna byggs vid åtta olika stationer – segment – som ringlar fram i den stora industrilokalen. Elin Falkdal befinner sig i början av banan där huvuddelen av arbetet sker inne i hytten. Hon och hennes arbetskamrater monterar kablage, golvmattor, takluckan och bunkboxen, som sitter under sängen – om nu kunden vill ha en säng i sin lastbil.

– Jag var visstidsanställd ett tag 2006 och trivdes jättebra. Efter min mammaledighet sökte jag mig hit igen.

Hon och hennes man har två barn, som är fyra och sju år, och hon säger att det aldrig är några problem att ta hand om dem ifall de är sjuka. Volvo har en viss överanställning och hon beskriver sin arbetsgivare som ett ­företag som vurmar för barn och
är för att pappor ska vara föräldralediga.

– Man behöver aldrig känna dåligt samvete om man tar hand om barnen, säger hon.

Hennes lön är 26 300 kronor i månaden och då ingår ett grupptillägg som en montör får när han eller hon kan flera arbetsuppgifter inom sitt segment.

– Det är jättebra att byta mellan olika arbetsuppgifter. Jag skulle inte klara att göra samma sak hela tiden.

Det mest positiva är dock dem hon jobbar med – både chefen och arbetskamraterna. Hon säger att chefen är bra för att han tar allt på allvar, tar sig tid och vågar erkänna när han inte vet eller kan. De flesta av hennes arbetskamrater är män. Jargongen är skämtsam och det är högt tak i snacket med jobbarkompisarna, tycker hon.

– Det är kul att jobba med karlar. Det är mer raka rör.

Elin Falkdal uppskattar att vara anställd på en stor arbetsplats. Det ger möjligheter och innebär att hon kanske inte behöver stå vid bandet hela livet. Hon kan börja köra truck eller söka sig till måleriet och plåtverkstaden. Och hon skulle även kunna utbilda sig mer och bli till exempel produktionsledare.

– Visar man bara framfötterna så finns det möjlighet att utvecklas på det personliga planet, säger Elin Falkdal.

Fakta

Om Elin Falkdal

33 år, hyttmontör på Volvo ­Lastvagnar i Umeå.

År i yrket: Två.

Bäst med jobbet: Jag har fantas­tiska arbetskamrater. Det känns aldrig jobbigt. Jag har aldrig haft ett sådant jobb. Och jag har en ­fantastisk chef. Dessutom är ­arbetsinnehållet varierat.

Sämst: Att inte kunna styra över det. Vi är väldigt styrda av bandet.

Yrkesstolthet: Att göra en för­bannat bra hytt. Vill leverera något som är så bra som möjligt och göra kunden nöjd.

Yrkeshemligheter: Vad jag kan komma på finns det inga.

Om jag inte varit montör: Svårt. Jag har haft en dröm om att utbilda mig till fastighetsmäklare. Jag är Hemnet-knarkare – det är jättekul att titta på hus och inredning.

 

Om fordonsmontörer

Antal: Omkring 4 500 på Volvo och Scania

Tjänar: 28 000 på Volvo i Göteborg och Umeå, 25 000 på Scania i Södertälje, 22 550 på Scania ­i Oskarshamn (medellöner).

Utbildning: Utbildning för monteringsarbetet på arbetsplatsen. ­Fordonsteknisk eller verkstads­teknisk utbildning är en merit.

Framtidsprognos: Många varsel just nu. Rekryteringsbehovet bedöms vara svagt de närmaste tio åren samtidigt som tillgången på utbildade montörer är god.

Fack: IF Metall.

Källor: IF Metall, Arbetsförmedlingen