Efter några dagars ovisshet har SAS nu kallat till fackliga förhandlingar.

SAS har kallat åtta fack till förhandlingsbordet. Det handlar om de åtta pilot- och kabinfack i de olika länderna som måste skriva på avtal om försämrade arbetsvillkor senast på söndag, för att bolaget krisplan ska gå igenom.

Unionen, som organiserar SAS svenska kabinpersonal, sätter sig ner i förhandlingar på torsdag. Unionens presschef Louise Gerdemo Holmgren beskriver framställan som ett steg framåt och förutsätter att det blir ”en seriös förhandling”.

– Där vi har möjlighet att gå igenom det här på djupet. En förhandling är ju alltid ett givande och tagande, säger hon.

Hårdare tongångar kommer från SAS personalklubb i Norge, som organiserar markanställda, med 1 000 medlemmar.

– Vi går varken med på att skära i lön eller pension, säger ledaren Asbjørn Wikestad till norska nyhetsbyrån NTB.

Enligt Wikestad har man avstått från löneökningar i flera år.

– Samtidigt har vi effektiviserat, rationaliserat och ökat produktiviteten. Det är inte markpersonalen som orsakar problem för SAS, säger han till NTB.

Markservicen har ännu inte kallats till förhandlingar. Enligt SAS presschef Elizabeth Manzi är de förhandlingarna inte lika tidspressade, eftersom den delen planeras att säljas ut.

Svensk Pilotförening frågar i ett öppet brev till finansmarknadsminister Peter Norman om svenska staten, som delägare i SAS, kräver att bolaget avviker från den svenska modellen med förhandlingar. Det skriver Svenska Dagbladet.

I måndags sade SAS ledning att facken har en vecka på sig att godta sänkta löner och sämre villkor. Annars tryter tålamodet bland långivare och ägare. I brevet undrar Svensk Pilotförening om regeringen har krävt att förbundets medlemmar utan förhandlingar ska skriva under avtalet som innebär kraftigt sänkta löner samt sämre villkor för pensioner och tjänstgöring.

SAS är betydligt närmare en konkurs än vad som varit känt. Om SAS inte får igenom sparplanen kan bolagets överlevnad räknas i bara några få veckor, skriver danska tidningen Politiken.

– Det stämmer att det inte finns pengar i kassan till att klara oss året ut, säger en centralt placerad SAS-källa till tidningen.

Politiken erfar från flera källor att flygbolaget redan har utarbetat detaljerade krisplaner på flera hundra sidor som skissar hur bolaget ska försättas konkurs. Det finns också planer på hur strandade passagerare ska hanteras, liksom väntade köer på de skandinaviska flygplatserna.

Klockan 12.30 i dag sätter sig SAS i förhandlingar med de åtta fackliga organisationer som representerar den flygande personalen. Enligt förhandlingsframställan från SAS kan förhandlingarna komma att pågå fram till söndag eftermiddag.

Från den fackliga sidan är irritationen stor över hur SAS dikterar villkoren för diskussionerna. Företaget sade i måndags att de fackliga organisationerna måste acceptera krisplanen i sin helhet, inklusive lönesänkningar, för att bolaget ska kunna överleva.

– Det är ett ultimatum som är ljusår från hur det brukar gå till, säger Tommy Larsson, som är förhandlingschef hos Svensk Pilotförening (SPF).

I ett öppet brev till finansmarknadsminister Peter Norman kräver SPF besked om det är så att staten som ägare till SAS agerar på ett sätt som avviker från den svenska modellen med förhandlingar för att lösa tvister på arbetsmarknaden. Något svar hade vid tio-tiden inte kommit från finansdepartementet.

– Jag väntar mig ett svar i dag eller senast i morgon. Tiden håller på att rinna ut, säger Tommy Larsson.

Bland kabinpersonalen råder en upprörd stämning, berättar en flygvärdinna som vill vara anonym.

– Folk är förtvivlade. Många yngre vill skriva på, de vill inte förlora sina jobb, medan andra säger att vi inte kan skriva på under de här förhållandena.

Omfattningen av försämringarna i villkoren uppdagas efter hand, säger hon. Den höjda pensionsåldern är ett exempel, som ska gälla alla som är födda 1 januari 1953 och senare.

– Det är ganska många som har räknat med att gå i pension nästa år, som då kommer att få jobba i fem år till.

En annan försämring är arbetstiden, som ska höjas till 47 timmar per vecka. Men kabinpersonalen kan få jobba ända upp till 60 timmar vid oegentligheter, enligt förslaget.

– Vad är då oegentligheter? Det framgår inte.

De flesta litar ändå till att Unionen nu ska sköta förhandlingarna på ett bra sätt, berättar hon. Inte bara för SAS personal, utan för hela den svenska arbetsmarknaden.

– Om SAS får igenom det här kan andra företag försöka samma sak. Det kan innebära försämringar för alla.