– Lönerna för Transports medlemmar på SAS regleras i riksavtal och går inte att sänka.

Det säger Kenneth Grampe, ombudsman för Transports avdelning 46, som organiserar lastare, flygmekaniker och flygtekniker.

– Avtalen för våra grupper inom flyget är riksavtal som ger alla bolag i branschen lika villkor. Att Transport skulle gå med på försämringar av dem finns inte på jorden.

– Faktum är att våra medlemmar hos SAS redan har sämre villkor än medlemmar hos konkurrenterna. SAS betalar bara vad som står i de centrala avtalen, medan konkurrenterna ger mer i lokala avtal.

Att SAS skulle spara pengar på lastarnas, flygmekanikernas och flygteknikernas löner är alltså uteslutet, som facket ser det. SAS har inte heller aviserat personalnedskärningar för de här grupperna. I stället förhandlar SAS sedan en tid om att sälja hela marktjänsten till något utomstående företag.

Kenneth Grampe bekräftar att de krediter som sju olika långivare har ställt i utsikt för att rädda SAS är villkorade: De ges bara under förutsättning att facken går med på försämringar av kollektivavtalen. Redan den 18 november måste facken ha böjt sig för det kravet.

– De vill lägga skulden för en konkurs på facken, säger Kenneth Grampe.

– Varje år har vi sagt att SAS har fel struktur, och att man måste börja städa från toppen. De har inte lyssnat. Nu, fem i tolv, ska personalen rädda SAS.

Transport ska träffa personalansvariga vid SAS senare i veckan. För dagen prioriterar SAS förhandlingar med personalen i Danmark och Norge. Kenneth Grampe ställer sig dock skeptisk till att övriga fack inom SAS skulle gå med på lönesänkningar. Den danska personalen gick med på sänkta löner för ett halvår sedan och kan knappast göra det igen.

Unionen, som har närmare 2 000 medlemmar på SAS, anser att SAS ledning lägger en orimlig börda på medlemmarna med det besparingsprogram som ledningen nu lagt fram.

– Vi är kritiska till att ett stort ansvar för SAS kris läggs på medarbetarna i en komplex branschsituation av överetablering och extremt hård konkurrens med ytterst få lönsamma flygbolag i hela världen, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg i ett pressmeddelande.