Ska kunderna göra kassajobbet?
Kunderna gör mer och mer av det slitiga kassajobbet i matbutiken. De självskannar, väger och betalar. Med teknikens hjälp behöver de inte möta en enda anställd.
Kerstin Rosell och Vesa Leppänen möts i DUELLEN!
Är det bra att kunderna gör mer av kassajobbet?
Ja, säger Kerstin Rosell, fackombud på Coop Forum Falkenberg, som har självscanning:
– Kassajobbet sliter på kroppen, arbetsskador förhindras. Man kan säga som när grävmaskinen kom. Då använde man spade och trodde att maskinerna skulle ta alla jobb.
– Vi har dragit ner på personal, men det beror på annat. Det finns mycket mer att göra än kassajobb i en butik – skylta, packa upp, prismärka.
Nej, säger Vesa Leppänen, som bland annat forskar om kumdmöten i butik, Lunds universitet:
– Det gör butiksarbetet mer anonymt. De anställda förlorar tillfällena till ett leende, ett hej, att växla några ord i kassan. En kund kan genomföra ett köp utan att träffa en människa. Dessutom måste personalen göra slumpvisa kontroller av kunder för att undvika stölder, vilket kan upplevas laddat.
– Men visst finns fördelar ergonomiskt och ekonomiskt.
Vilken kassa väljer du själv när du handlar?
Kerstin Rosell:
– Självskanning. Jag slipper köa och får bättre koll på vad jag handlar när slutsumman står på displayen hela tiden.
Vesa Leppänen:
– Självcheckout. Men det sker alltid minst två irritationsmoment – streckkoder som inte funkar och lampor som blinkar om man lastar fort. Köpet blir upphakat, men går fortare i sin helhet.