Saab 9–3 kan återuppstå. Nevs, som tog över efter Saabs konkurs, överväger att starta tillverkningen igen.

Foto: Martial Trezzini

Och då inte med elmotor – utan med vanlig drift.

– Inga beslut är fattade, men vi har märkt att det finns ett intresse för modellen, säger Mikael Östlund, presschef vid Nevs.

Företaget ska nu skriva brev till drygt 500 underleverantörer åt Saab Automobile och höra om de kan och vill vara med.

TT: Ska ni fråga även GM?

– Det vet jag inte, säger Östlund och påpekar att Nevs har rättigheterna till 9–3 så när som på motorn. Där är det GM som bestämmer.

Något hinder mot att till exempel bygga 9–3 med annan motor än den ursprungliga ska det inte vara.

Enligt Nevs ska, om planerna går i lås, produktionen av nygamla 9–3 kunna starta till sommaren nästa år.

– Det här innebär inte att vi övergivit vår affärsplan, säger Östlund.

– En eldriven bil, baserad på 9–3, kommer 2014. Sedan väntar ytterligare en modell baserad på Phoenixplattformen.

Vilka volymer det kan handla om för en bensin- eller dieseldriven 9–3 vill Östlund inte spekulera i. Klart är att det i främsta hand gäller tillverkning för den svenska och kinesiska marknaden.

Bilen får heta Saab, men får precis som elvarianterna inte ha en grip i emblemet.

Fakta: 9–3

Saab 9–3 var en uppfräschad variant av Saabs 900-modell och kom 1998.
2002 kom en ny modell, som tillverkades till 2011 och som är den som nu är aktuell för Nevs.
Bilen finns som sedan och kombi, samt cabriolet. (TT)