Det statliga bolaget Jernhusen stoppade Sekos kritiska kampanj om avregleringar. Men nästa vecka kommer den ut ändå. Och nu blir facket bjussade på annonsutrymmet. ”För yttrandefriheten” enligt reklamföretaget som ger Seko gratis utrymme.

När det stod klart att fackförbundet Seko för ett par veckor sedan skulle gå ut med en kritisk och ironisk kampanj om avregleringen av järnvägen och dess konsekvenser för de anställda stoppades budskapet. Seko ville nämligen annonsera på järnvägsstationer. Men det statliga bolaget Jernhusen, som äger och förvaltar stationerna, uppskattade inte ironin. Och sa nej.

– Det kom som ett blixtnedslag. Vi har aldrig tänkt i de banorna, att man ens kan ha den typen av synpunkter, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.

Jernhusens pressansvariga sade då till Aftonbladet att kampanjen kritiserar den marknad bolaget självt verkar på. Och det går stick i stäv med uppdraget.

Det fick i sin tur JCDecaux, ett företag för utomhusreklam, att se rött.

– Vi har funnits på marknaden sedan 1989. Och jag har aldrig varit med om någon aktör som censurerar budskap. Ett statligt bolag som agerar åsiktspolis. Sådana fasoner stänker över på hela vår bransch, säger Magnus Heljeberg, vd på företaget.

JCDecaux kommer därför upplåta 1 500 tavlor och pelar i ”omedelbar närhet” av ett 30-tal tågstationer i landet gratis till Sekos kampanj. Nästa vecka drar den igång.

Kan man inte ha förståelse för att ett bolag inte vill framföra kritik mot den egna verksamheten på annonsplats?

– Men Jernhusen bygger ju inte järnvägar. Det här leder till godtycklighet och restriktioner som jag kraftigt tar avstånd ifrån, säger Magnus Heljeberg.

Bilden som stoppades.