År av förluster och vikande försäljning tvingar fram nedläggning eller försäljning av de anrika glasbruken Orrefors och Åfors i småländska Glasriket. Ägaren New Wave Group varslar 130 anställda om uppsägning.

– Vi förlorar otroligt mycket pengar. Det finns inga möjligheter att fortsätta så, säger New Wave Groups vd och koncernchef Torsten Jansson, som på tisdagen informerade personalen inom Orrefors Kosta Boda AB (OKB) om planen som nu ska förhandlas med facken.

Varslet gäller mer än hälften av de cirka 240 anställda — 20 tjänstemän och 110 i produktionen. Tillverkningen koncentreras till Kosta, men även där minskas personalen. Varumärkena Orrefors och Kosta Boda ska bli kvar, liksom glasbutikerna i Åfors och Orrefors. Jansson hoppas på försäljning i stället för nedläggning av produktionen där.

– Det är bäst både för koncernen och de anställda.

OK har haft en sammanlagd förlust på cirka 300 miljoner kronor sedan 2008. Den allmänna ekonomiska nedgången och lågkonjunkturen har tillsammans med den starka svenska kronan sänkt försäljningen ytterligare. Den viktiga grekiska marknaden har nästan utraderats.

Till förlusten adderas nu omstruktureringskostnader på 212 miljoner. Totalkostnaden ligger alltså på över en halv miljard kronor.

– Det påverkar koncernen som helhet, säger Jackson.

Poeter Sand, ordförande för Industrifacket Metall på Kosta, överraskas av omfattningen.

– En nedläggning av två glasbruk på direkten har vi inte varit med om förut. Vi ska göra så gott vi kan och kämpa så långt vi kan, men vi har lågt förtroende för våra ägare.

New Wave Grop justerar ned sin prognos för helåret och räknar nu med ett ungefärligt nollresultat före skatt. En ny vd för OK, Magnums Andersbo, tillträder den 5 november.

Orrefors glasbruk grundades 1898 och tillverkningen av brukets berömda kristall- och konstglas inleddes 1914.