Skyddsmässan i Älvsjö fick drygt 13 900 besökare under de fyra mässdagarna. Inte så illa för att vara första gången, tycker mässarrangören.

– Det är en väldigt bra siffra och ungefär vad jag hade väntat mig som mest, säger Ivan Sundström, ordförande för Branschorganisationen personlig skyddsutrustning (BPS).

Det är första gången organisationen arrangerar en egen mässa, i samarbete med Stockholmsmässan.

– Vi har inte hunnit göra någon utvärdering ännu, men de utställare jag hunnit prata med är också väldigt nöjda med resultatet.

Till nästa år skulle Ivan Sundström vilja ha en kortare mässa med fler utbildningar och paneldebatter.

– Tre mässdagar skulle kännas mer koncentrerad. Dessutom måste vi ha fler utbildningar om rätt skyddsutrustning och hur man använder den.

I år hade man bara två utbildningar, i hörselskydd och andningsskydd, och två paneldebatter. Den ena om skyddsutrustningens pris och den andra om hur vi kan sänka de gigantiska kostnaderna för arbetsskadorna, som uppskattas landa på 100 miljarder kronor per år.

Både besökare och utställare ska känna sig klokare när de lämnar mässan, säger Ivan Sundström.

– Vår ambition är att öka motivationen att använda personlig skyddsutrustning och det bästa sättet att uppnå detta är att öka kunskapen.