Foto: Esref Okumus

– Det ser ut som att vi kommer att nå vårt mål, säger skyddsmässans arrangör Ivan Sundström.

 

Det började riktigt trögt för skyddsmässan i Älvsjö med drygt 2400 besökare under första mässdagen 18 september. Men andra dagen fördubblades nästan antalet besökare, och strax efter lunch på tredje dagen verkar de ha blivit ännu fler.

Det är första gången branschorganisationen Personlig skyddsutrustning (BPS) arrangerar en egen mässa.

Kommer det att bli några fler skyddsmässor i Älvsjö?

– Ja, definitivt. Det ser ut som att vi kommer att nå vårt mål, vilket var mellan 10 000 och 15 000 besökare totalt, säger Ivan Sundström, ordförande för BPS.

Är det en bra siffra?

– Ja, det är i alla fall fler än vad Älmia hade under de sista åren innan den lades ner.

Varför gick det snett för Älmia?

– Man fokuserade för lite på produkter och för mycket på de mjuka bitarna.

Vad är en mjuk bit?

– Jag menar psykosociala arbetsmiljöfrågor som i och för sig är mycket viktiga.

Är det för att ni inte tillverkar några pillar mot sömlöshet?

– Haha.

Hur många år framåt har ni planerat?

– Vi har bestämt oss att köra åtminstone sex år till, vi måste visa marknaden att vi menar allvar. Alla våra medlemsföretag är med utom ett.

Vad vill ni med mässan?

– Vår ambition är att öka acceptansen och motivationen att använda personlig skyddsutrustning och det bästa sättet att uppnå detta är att öka kunskapen. Väldigt få arbetsgivare skulle med flit vilja skada sina anställda.

Men dålig skyddsutrustning kan göra det?

– Ja, det är precis det vi vill förhindra. Vi ska inte konkurrera med billiga produkter som inte håller måttet. Vi tror att personlig skyddsutrustning kan bidra till att sänka samhällets gigantiska kostnader för arbetsskadorna.

Hur då?

– Sverige är världsbäst på att ta fram bra skyddsutrustning, men fortfarande saknas kunskap hos såväl användare som inköpare. Detta vill vi ändra på.