Foto: Esref Okumus

 

Föredrag och seminarier är överskattade, tycker Pia Selenius, arbetsmiljöinspektören som bytte till det privata som safety engineer.
– Folk vill känna, prova och jämföra den skyddsutrustning de ska använda.

Pia Selenius står i Cederroths sparsmakade monter på skyddsmässan i Älvsjö. Företaget, som är en av de största tillverkarna av första hjälpen-produkter, har valt att bara ställa ut två produkter: en bärbar hjärtstartare som kan ge instruktioner i tal och bild, och en mini-förstahjälpen-station, lanserad som världens minsta akutmottagning.

Besökarna verkar mest gilla den batteridrivna hjärtstartaren. Några tar tag i elektroderna och ger en provdocka i naturlig storlek elchocker, medan andra tittar på när dockan rycker till och vaknar till liv.

Ett föredrag om hur enkelt man kan rädda liv med hjälp av en hjärtstartare skulle inte alls ge samma effekt, förklarar Pia Selenius.

– En expert från Arbetsmiljöverket var här i morse och höll ett intressant föredrag. Han hade bara tre åhörare. Kanske beror det på att folk numera kan läsa sig till det mesta på webben.

Pia Selenius arbetade som arbetsmiljöinspektör i Stockholm i sex år innan hon gick till Cederroth för drygt ett år sedan. Det var fyrkantigheten i myndighetens verksamhet som fick henne att sadla om.

– Är man rund som jag är får man inte plats i en fyrkantig mall. Å andra sidan måste en myndighet med så många regler vara fyrkantig.

Du trivs alltså bättre på ditt nya jobb?

– Jag känner mig friare, men jag känner också att jag fortfarande är något av en missionär.

Hur menar du?

– Reglerna för första hjälpen är gamla och luddiga och efterlevnaden är väldigt dålig, särskilt inom industrin. Har man köpt en station för 15 år sedan så tror man att det räcker.

Vad är det för fel på reglerna?

– De säger till exempel att det är tillräckligt att skölja ögonen med vatten i en kvart om råkar få ett farligt ämne i ögonen. I dag vet vi att vatten inte är det bästa.

Hur ska jag veta att du inte talar i egen sak, du vill kanske sälja ett medel som ni tillverkar?

– Nej, det tänker jag inte göra.

Hur låter du när du gör reklam för Cederroth?

– Vi tycker att det ska vara lätt att göra rätt. Dessutom väljer vi våra produkter med stor omsorg och gör alltid väldigt noggranna kontroller innan vi för ut dem på marknaden.