Hemelektronikkedjan Expert lyckades inte stoppa de senaste årens förlustkarusell och har ansökt om konkurs. All verksamhet i Sverige läggs ner och minst 817 personer förlorar jobbet.

– Det är en stor yrkesgrupp som nu blir utan jobb. Självklart hoppas vi på att någon annan aktör kan komma in och köpa upp företaget. Men det är inte lätt, säger Jannika Fahlander, ombudsman på Handels, till Handelsnytt.

På tisdagen lämnade Expert Sverige AB, med 136 butiker runt om i landet, in sin ansökan om konkurs till Linköpings tingsrätt. Expertkoncernens styrelse har beslutat att med omedelbar verkan lägga ner den svenska verksamheten.

I konkursansökan står det att Expert Sverige AB är på obestånd och saknar förmåga att betala sina skulder.

–Expert i Sverige har i många år gått med förlust. Vi lade en plan för att rädda bolaget och vi har gjort en helhjärtad och ärlig insats för att försöka vända utvecklingen. Vi har jobbat 120 procent med utgångspunkt att vi skulle klara det här, säger Expert Sveriges vd Magne Solberg till TT.

Men trots räddningsförsöken där ägarna tillfört kapital och man genomfört kostnadsbesparingar så har förlusterna fortsatt och situationen blivit ohållbar.

– Det generella ekonomiska klimatet och prognoserna för framtiden, kombinerat med den rådande konkurrenssituationen, fick styrelsen att fatta beslutet att lägga ned den svenska verksamheten, säger Magne Solberg.

Totalt berörs 817 hel- och deltidsanställda på Experts huvudkontor och i de 73 egenägda butikerna.

Kunder som handlat hos Expert drabbas genom att bolaget inte längre ansvarar för reklamationer, öppet köp, presentkort eller bytesrätt. Experts egna garantier gäller inte heller längre och kunder hänvisas i stället till varans tillverkare och deras eventuella garantier. Experts kundtjänst kommer att hållas öppen ”under en övergångsperiod” för kunder som har frågor, skriver företaget på sin hemsida.

– Det här är ju väldigt tråkigt för våra medarbetare, kunder och franchisetagare. Vi är ledsna för att vi kommit till det här beslutet och ska försöka avsluta våra relationer på bästa möjliga sätt, säger Magne Solberg.

För drygt ett år sedan gick elektronikkedjan Onoff i konkurs.

Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut, är inte förvånad över att ytterligare ett bolag i hemelektronikbranschen tvingas att kasta in handduken.

– Det är ett race mot botten i en bransch där ingen tjänar pengar. Kanske är det så att de här butikernas försvinnande bidrar till att marknaden kommer i någon sorts balans, säger han.