Foto: Pontus Lundahl

Allt detta måste fungera. Peter Ek har full koll.

 

Det är kanske tur att passagerarna inte ser vad som finns under skalet på en Boeing 737  NG. Nermonterat är flygplanet ett skrämmande virrvarr av hydraulik, elektronik och mekanik, där i princip allt måste fungera för att flygningen ska bli säker.

Peter Ek, flygtekniker i den väldiga SAS-hangaren vid Arlanda flygplats, tar sig in under höger vinge och visar:

– Här satt fyra nitar som var dåliga. Att byta dem gick på tio minuter. Men att demontera vingen för att komma åt dem tog två dagar.

Just sådant är flygteknikernas arbete. Det ställer extrema krav på noggrannhet och säkerhetstänkande i minsta detalj.

Flygtekniker måste ha licens från Transportstyrelsen, en för varje flygplanstyp. Med den följer ett juridiskt ansvar.

– Jag svarar för att kontrollerna är rätt gjorda, och fattar beslutet att planet går att flyga med, säger Peter Ek.

Reglerna säger att flygteknikerna inte får ha ansvar för vad flygunderhållet kostar. De ska inte tvingas väga säkerhet mot pengar.

– Så det ekonomiska skiter jag i, säger Peter Ek. Jag ser enbart till flygsäkerheten.

Medan Peter Ek visar runt i hangaren berättar han initierat om olika tillbud och flygolyckor: Gottröra, Aten, Hudsonfloden … Efter 41 år i yrket är han lika hemmastadd i diskussionen om flygsäkerheten som i hjulbrunnen på flygplanets undersida. Eller bakom spakarna i 737:ans cockpit.

– Jag har flugit det här planet, säger Peter Ek. I simulator. Det ingår när vi tar certifikatet.

Att bli flygtekniker tar tid. Först yrkesutbildning på gymnasiet, sedan ett års påbyggnad på flygteknikerskola, och närmare fem års praktik. 60 år gammal lär sig Peter ständigt nya saker.

– Jämfört med andra inom LO har vi höga löner. Men med tanke på ansvaret och den långa upplärningstiden borde vi tjäna mycket mer.

Peter Ek är uppvuxen vid Skarpnäcks flygfält i södra Stockholm och blev intresserad av flygplan redan som barn. Men han har aldrig tagit certifikat för att sportflyga.

– Jag nöjer mig med radiostyrda modellflygplan. Då kan man gå hem och ta en grogg om man störtar.

 

Klicka på bilden för att se den i större format.

Fakta

Om Peter Ek
60 år, flygtekniker vid SAS.
År i yrket: 41.
Lön: 37 000 kronor i månaden.
Roligt i jobbet: Att få tänka självständigt.
Dåligt: Brist på material som leder till avbrott i arbetet. Men det är dyrt att ha alla specialdelar i lager.
Roligt minne: När SAS lade ner sin verkstad i Riga fast vi anställda var emot. Det dröjde inte länge förrän en DC 9:a blev stående. Jag fick flyga dit och byta en lampa vid landningsstället, det tog fem minuter. Taxiflyget gick på 55 000 kronor.

Om flygtekniker
Utbildning: Flygtekniskt gymnasium plus ett påbyggnadsår, därefter två till fem års praktik samt certifikatskurser för varje flygplanstyp.
Lön: 28 000 till 37 000 kronor i månaden vid SAS, något mer vid Norwegian. Yrket är internationellt – de flygplanstyper du har licens för kan du arbeta med över hela världen. I Norge tjänar flygplanstekniker 50 000 till 60 000 norska kronor i månaden.
Arbetsmiljöproblem: Hydraulolja som skadar huden. Obekväma arbetsställningar.
Fack: Transport och det konkurrerande Svensk flygteknikerförening (SFF) som ingår i Saco.
Arbetsmarknad: Krympande. Moderna flygplan kräver allt mindre underhåll. SAS har dessutom börjat lägga ut de fördjupade kontrollerna på utomstående företag.