– Man blir väldigt stolt när man ser att vi ökar. Vi är en del av den utvecklingen, säger Moa Neuman, medlemsvärvare på Handels Direkt.

Foto: Janerik Henriksson

– Man blir väldigt stolt när man ser att vi ökar. Vi är en del av den utvecklingen, säger Moa Neuman, medlemsvärvare på Handels Direkt.

 

Efter fem svåra år har det vänt. Handels ökade med 2 461 yrkesaktiva medlemmar årets första sex månader.

– Det är den bästa siffran på 20 år. Ökningen är stabil. Det finns all anledning att tro att den fortsätter, säger Staffan Lundström, ombudsman med ansvar för rekrytering.

När regeringen chockhöjde avgifterna till a-kassan 2007 tappade Handels nästan 16 000 medlemmar på ett år. Var tionde medlem försvann. På den tiden var Claudio Estrada ombudsman på Handels avdelning 20 i Stockholm.

– Då var det tungt att gå till jobbet, minns han.

Nu är han en av 14 rådgivare på Handels Direkt, förbundets nya personliga rådgivning på telefon. Sedan starten i mars har rådgivarna värvat 1 700 nya medlemmar. Nu är det roligare att gå till jobbet.

– Och det är jättestimulerande att veta att vi har en del i ökningen, säger Claudio Estrada.

Målet är att öka med 3 000 nya medlemmar i år. Staffan Lundström är övertygad om det går.

För att nå det målet måste Handels värva 20 000 nya medlemmar innan året är slut, eftersom 17 000 kommer att lämna förbundet. De flesta byter bransch och ska därmed byta förbund. Men många går ur facket trots att de är kvar i branschen. De ska bli färre. I år minskar utträdena med ungefär tio procent.

Slutresultatet blir 3 000 fler netto. Det är målet även för 2013 och 2014. På tre år ska Handels öka med 9 000 medlemmar. Det finns att ta av. En av tre inom Handels område är inte med i facket. Det finns 70 000 att värva.

– Vi har fått en attitydförändring som genomsyrar hela organisationen. Både vi och andra LO-förbund har länge pratat om att prio ett är att värva och organisera, men vi har inte levt upp till det i praktiken. Nu när det vänder finns det en stor stolthet och glädje bland dem som jobbar i Handels. Det är roligare att jobba i medvind, konstaterar Staffan Lundström.

Det är nästan tre års förbättringsarbete som ger resultat. Alla anställda och förtroendevalda har del i framgången.

Moa Neuman är stolt. Hon kom till Handels Direkt från ett jobb som studentombudsman på Sacoförbundet Naturvetarna.

– Jag blev förvånad över hur många som blir taskigt behandlade på jobbet och hur många föräldrar som ringer och är oroliga för sina barn. De känner inte igen sig på dagens arbetsmarknad. Akademikernas värld är snällare, tycker hon.

Hon pratar i telefon med Handels medlemmar hela dagarna. Handels Direkt är en sorts kundtjänst för allt möjligt, men de som hamnar hos Moa Neuman har problem och behöver råd här och nu.

– Vi pratar med fler medlemmar och icke-medlemmar än någon annan på Handels. Och vi pratar med dem när de behöver facket. Det ger oss samtidigt möjlighet att berätta om idén med facket och varför man ska vara med, säger hon.

I personalrummet hänger en fullklottrad tavla. Siffrorna visar veckans skörd: nyvärvade medlemmar, medlemmar som övertalats att stanna kvar och blivande förtroendevalda.

Handels Direkt är redan i gång med att värva nästa generation förtroendevalda på arbetsplatserna. Det arbetet ska starta i hela Handels. Hittills har arbetet gått ut på att stoppa medlemstappet.