Affären Saab är i slutligen i hamn.

I framtiden kan därmed Saabs signum bli tillverkning av nya elbilar, med kinesiska finansiärer bakom den nya ägaren Nevs.

I en tid där världens oljeproduktion ifrågasätts på fler än ett sätt känns det onekligen som en utveckling i framkant.

Och det finns stor anledning att pusta ut.

Bara för några dagar sedan kom uppgiften att det trots allt strulade med pengafrågan. Tilltänkta kinesiska finansiärer påstods ha dragit sig ur.

Till det lades problem med vem som egentligen hade rätt att använda logotypen för Saab och även själva rättigheterna till namnet Saab.

När nu affären är i hamn heter det i stället att finansieringen inte var det stora problemet. Däremot var namnfrågan svårare.

Det är en historiebeskrivning som är svår att tro på.

Hittills har Nevs betalat en handpenning på 150 miljoner kronor av en köpeskilling som enligt bedömare borde bli runt 1,8 miljarder kronor.

Konkursförvaltaren ska, enligt uppgifter i Dagens Industri, ha gjort klart att hela summan ska finnas på bordet innan affären godkänns.

Och här hittar vi nog problemets kärna.

Att affären nu verkligen kommer till stånd innebär ändå att pengarna också finns i verkliga livet och inte är uppknutna till krångliga krediter som i fallet Spyker.

Det ger förtroende och det vittnar om att det verkligen är en seriös satsning där finansiärerna tror på den framtida elbilen Saab.