Saabaffären är helt i hamn, uppger konkursförvaltaren i ett pressmeddelande.  Elbilar ska byggas i Trollhättan – med namnet Saab.

Prislappen på Saab Automobile blir troligen inte känd förrän konkursförvaltarna lämnar in sin rapport till Vänersborgs tingsrätt. Det sker i november.

Men när det gäller namnfrågan så har Nevs och Saab AB kommit fram till att elbilarna får kallas Saab. Saab Automobiles gamla logotyp, den så kallade gripen, får dock inte användas.

Företaget som ska bygga elbilarna ska heller inte heta Saab utan National Electric Vehicle Sweden AB, eller Nevs.

Exakt hur namnet och varumärket Saab får användas finns reglerat i ett licensavtal.

Köpeskillingen för Saab Automobile har erlagts kontant, uppger Nevs. Summan har inte offentliggjorts.

I köpet ingår även dotterbolagen Saab Automobile Tools och Saab Automobile Powertrain.

Nevs räknar med att kunna lansera sin första bil om cirka ett och ett halvt år, det vill säga under första halvåret 2014. Den bygger på teknologi från Saab 9–3 och en nyutvecklad elektrisk drivlina, meddelar Nevs.

Konkursförvaltarna betonar att överenskommelsen innefattar de immateriella rättigheterna för Saab 9–3 och Phoenixplattformen. Det är den plattform, där kinesiska Youngman klargjort att det är intresserat av att utnyttja den licens som företaget har till en del av plattformen, för att bygga bilar.

Den bil som ska byggas i Trollhättan och som ska heta Saab är ännu inte färdigkonstruerad.

”Utvecklingsarbetet av vår första elbil har pågått en längre tid i Kina och Japan och i och med att vi nu äger anläggningen kan vi fortsätta utvecklingen på plats i Trollhättan”, skriver Nevs vd Kai Johan Jiang i ett pressmeddelande.

– Vi är jätteglada att affären är genomförd och att vi nu kan verkställa och implementera vår affärsplan, säger Mattias Bergman, som har varit operativt ansvarig för affären för Nevs del, till TT.

Om 18 månader ska Nevs lansera sin första bil, enligt Bergman.

”Väldigt skönt att affären är fullföljd och att även framtidens bilar som produceras i Trollhättan kommer att gå under namnet Saab!”, skriver Paul Åkerlund, kommunalråd (S) i Trollhättan och tidigare IF Metallbas på Saab Automobile, på kommunens hemsida.

”Det här visar att Nevs verkligen menar allvar och att man nu intensifierar arbetet med att genomföra affärsplanen. Extra viktigt är också att man löst namnfrågan. Att bilarna från Trollhättan även fortsättningsvis kommer att heta Saab tror jag är av stor vikt. Både för Nevs och för Trollhättan”.

”Nu tittar vi framåt – om ett och ett halvt år har vi förhoppningsvis en högklassig, storsäljande elbil som rullar ut från produktionen i Trollhättan”, skriver Åkerlund.

Det som trilskades i samtalen mellan Nevs, konkursboet Saab Automobile, försvarskoncernen Saab AB samt Scania var varunamnet Saab och frågan om logotypen med Gripensymbolen. Det gjorde att ett avslut på affären drog ut på tiden.

– Vi har nu gjort en uppgörelse avseende varumärket. Vi har ett licensavtal med Saab AB och kan använda namnet Saab som vårt varumärke. Företaget kommer att heta Nevs och produkten kommer att heta Saab, säger Mattias Bergman.

TT: Men hade ni inte också önskat att ni kunde använda logotypen?

– Nej, vi bygger ett nytt företag och en ny image. Och det är Saab vi velat ha, säger Bergman.

Fakta

Saabs konkurs
23 februari 2010 köpte Spyker Saab Automobile från General Motors.
6 april 2011 stannade fabriken eftersom leverantörer inte fått betalt.
Förhandlingar med kinesiska Youngman och Pang Da för att få in pengar.
21 september 2011 gick Saab in i rekonstruktion.
GM uttalar flera gånger att man säger nej till planerna på kinesisk inblandning.
19 december försattes Saab i konkurs.
13 juni 2012 presenterades en uppgörelse där elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden (Nevs) köper huvuddelen av tillgångarna i Saabs konkursbo.
3 september meddelas att affären är i hamn (TT)