Sällan har jag fått anledning att citera en hel förstasidespuff ur Dagens Nyheter. Men vinklingen av Socialdemokraternas budgetpresentation i går är värd att uppmärksammas.

Så här lyder förstasidestexten i sin helhet:

”Skatterna som S vill höja i höst

Höjd marginalskatt på miljoninkomster, fördubblad arbetsgivaravgift för unga och höjd krogmoms – det är skattehöjningarna som Socialdemokraterna väntas föreslå i höst.

I partiets skuggbudget som presenterades i går var det annars få löften.”

Det konkreta budskapet är alltså höjd skatt. Inget annat.

Lägg märke till den närmast monotona upprepningen. Efter rubrikens inledande markeringsord ”Skatterna” upprepas budskapet: ”höja”, ”höjd”, ”fördubblad”, höjd”, ”skattehöjningarna”.

Retoriskt är ettantexten ett skolexempel. Budskapet att skatter höjs hamras in, och strängt taget spelar det ingen roll hur man vänder och vrider på semantiken, skatterna höjs om S får makten är andemeningen och den går fram med närmast övertydlig visshet.

DN kunde ha valt att nämna de 2 miljarderna till utbildning, eller de 10 000 platserna till unga utan gymnasieutbildning, löftet att höja taket i a-kassan, som just är ett löfte, förslaget till nytt innovationspolitiskt råd.

Eller att två av de tre skattehöjningar som S sägs föreslå egentligen är slopade verkningslösa bidrag till företag. Pengar som kan användas bättre för att skapa jobb.

Men det skulle skymma budskapet: S vill höja skatten.

Partisympatierna börjar ju förändras till alliansens nackdel, så positionerna måste återigen befästas.

Tydligen ska budskapet i DN genomsyra mer av det skrivna, inte bara tidningens ledarsida.