Drygt 150 chaufförer och åkare samlades i Vara i Västergötland i lördags för att protestera mot lönedumpning och osund konkurrens.

– Det här var ett startskott. Nu måste vi hitta på något mer. Hela åkeribranschen är på väg att haverera, säger Freddy Welle, chaufför och aktiv i Transports avdelning i Göteborg, som arrangerade mötet tillsammas med Nisse Petersson, ordförande i Tia, Truckers International Association, en förening för förare och åkare som vill rädda åkeribranschen.

Nästa aktion är redan på gång. Tommy Jonsson, ombudsman på Transports avdelning i Jönköping, förbereder en manifestation om två månader, den sista helgen i maj. När han frågade deltagarna om de stöder förslaget fick han ett rungande ja till svar.

– Men det är mycket som ska klaffa för att det ska bli av. Min tanke är en manifestation på Mynttorget i Stockholm. Jag hoppas att Transport centralt och Sveriges Åkeriföretag vill vara med. Jag har partiledare, åkare och chaufförer som gärna medverkar, berättar Tommy Jonsson.

Nyligen har riksdagens trafikutskott kartlagt brister och problem i åkeribranschen. Utredningen har föranlett infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd att gå vidare med en kartläggning av bristerna.

Två riksdagspolitiker deltog i Vara – Sten Bergheden (M), som var utredningens ordförande och Monica Green (S), som deltog i utredningen.

Så sent som i december införde Sverige ett beställaransvar efter tysk förebild för den som köper godstransporter på väg. Den som uppenbart har valt ett åkeri som struntar i lagar och regler riskerar åtal.

– Nu tittar vi på om det räcker eller om vi ska införa samma beställaransvar som i Finland. Där är köparen skyldig att reda på vilka som kör. Polisen är skyldig att utreda beställarnas ansvar, säger Sten Bergheden.

Han vill ha en certifiering av åkerier som följer lagar och regler. Arbetet har börjat men Sten Bergheden vill att branschen ska höja tempot.

Lönedumpning, olaglig inrikestrafik och brott mot kör- och vilotidsreglerna gör att många seriösa åkerier slås ut. Det här har pågått i flera år, men det är först under det senaste åren som villkoren i åkeribranschen har uppmärksammats av politikerna.

EU-parlamentarikern Olle Ludvigsson (S), tidigare verkstadsklubbens ordförande på Volvo Lastvagnar, deltog också i Vara ”för att lära” och för att ta upp frågorna i EU-parlamentet.