Inom hinduismen är uttalandet av den store gudomlighetens namn alltid positivt.

När jag för en artikel för många år sedan frågade den dåvarande ledaren för Hare Krishna-rörelsen i Sverige (avhoppad fpu-aktivist) om vad han tyckte om alla negativa skriverier om rörelsen svarade han att all publicitet var bra.

Varje gång någon tänkte, skrev eller uttalade Krishnas namn blev gudomligheten och rörelsen starkare.

Det är en insikt från österlandet som i dag har fått sin västliga motsvarighet – i reklamen.

Alla skriverier är bra, även de negativa.

Vem minns inte Benettons reklam med autentiska bilder från sprängda och döende människor från krig och hiv-smitta, allt för att sälja byxor och blusar.

Det blev rabalder, men de sålde troligen fler kläder späckade med ”colour, freshness and ultra-comfortable materials”.

Att nämnas är det viktiga, vilket också företaget Choklad & Lakrits Sverige har insett.

De söker nu bloggare och andra aktiva inom sociala medier som vill berätta om deras förestående lakritsfestival i Stockholm. Som belöning får skribenterna en goddiebag full med lakrits och choklad.

Och företaget har lärt sig visdomen, manifesterat i orden om dem de söker:

”De ska också ha en genuin kärlek (eller genuin avsky) till lakrits”

All publicitet är bra, även den dåliga.

Baktanken, både i själslig religion och marknadsmässig religion, är förmodligen att all publicitet skapar en nyfikenhet. Och nyfikenheten skapar spridning.

Vissa företag verkar visserligen inte ha funnit den rätta balansen mellan publicitet och nyfikenhet. Det är en sanning som är upplyftande för mänskligheten.

Hur känns till exempel ordet Carema? Det finns uppenbart en gräns för vad negativ publicitet kan åstadkomma i positiv marknadsföring. Men gissningsvis kommer Carema ganska snart att följa ett annat budord inom marknadsföring, nämligen att byta namn.

Förhoppningsvis sker det samtidigt som de också ändrar ägarstrukturen. Varför till exempel inte överlåta hela Carema till skattebetalarna, som ju ändå är de som bekostar verksamheten, eller till någon icke vinstdrivande stiftelse?

I väntan på denna förändring känns det onekligen bättre att skriva ordet ”lakrits”, även om det ger gratisreklam för ett företag i Stockholm.

Och, för tydlighetens skull; jag vill inte ha någon goddiebag.