Ta  strid mot alla förslag som försämrar de arbetandes rättigheter och skapar framtida fattigpensionärer, manar en Seko-Transportklubb.

Statsministerns utspel om höjd pensionsålder till 75 år har med all rätt mött vrede och löje. För dem med tunga, monotona och slitiga jobb inom industri, vård och service innebär det: arbeta tills du stupar. I LO-kollektivet klarar många inte ens av att jobba till 65 år.

Sänkt pensionsålder vore rimligare. Stress och krav har ökat kraftigt, det kan de flesta äldre arbetstagare skriva under på.

När sedan den politiska och ekonomiska eliten i samhället själva skor sig (pension efter få arbets­år, fallskärmar, avgångsvederlag och skyhöga pensionsutbetalningar) är orättvisan total.

Tesen att vi måste jobba längre för att vi blir äldre upprepas så ofta att det blivit en ”sanning”. Man glömmer två saker:

1. Levnadsålder är selektiv. Fattiga lever kortare än rika, arbetare kortare än direktörer och högutbildade. De senaste årtiondenas ökade klassklyftor har ökat denna skillnad.

2. Sverige blir som nation allt rikare genom produktionsökningarna (ny teknik och högre arbetstakt). Två ­procent varje år, enligt SCB och om en del av dessa resurser används till höjda pensionsinbetalningar och annan välfärd skulle samhällets kostnader för framtida pensionärer snarare minska.

Politik är att vilja – vill man ha ett samhälle där vi tar hand om varandra eller ett där en liten grupp rika bara fyller sina kassakistor? Ett samhälle där utslitna gamlingar ska stappla runt på våra arbetsplatser samtidigt som 25 procent av ungdomarna är arbetslösa?

För oss är valet lätt. Bekämpa alla förslag om höjd pensionsålder.

Vi uppmanar LO och politiska par­tier att ta strid mot förslag som försämrar de arbetandes rättigheter. Det är också dags att skrota dagens pensionssystem där pensionsinbetalningar spekuleras bort på börsen och på sikt ger knappt 50 procent i pension.
Det behövs ett system som värde­säkrar våra inbetalningar så att dagens arbetare slipper bli framtidens fattigpensionärer!

SEKO Post – Transportklubben ­HallandSjuHärad genom Tomas Dahl