Bättre koll på åkerierna
Tillsynen av lastbilstransporter behöver bli bättre. Den slutsatsen drar en arbetsgrupp med representanter för samtliga partier i en rapport till riksdagens trafikutskott.
– Jag tror att rapporten leder till ett utskottsinitiativ, säger Leif Pettersson (S), ledamot i arbetsgrupppen.
Det innebär att riksdagen skickar en beställning till regeringen. Sedan är det näringsdepartementet som får arbeta fram ett förslag.
– Vi hoppas att det går fort. Situationen håller på att bli helt ohållbar, säger Leif Pettersson.
Förslagen om den tunga trafiken berör även arbetsmarknads- och justitiedepartementet. Det innebär rimligen att hanteringen inom regeringen tar längre tid. Tidigast i höst kan det komma ett förslag.
Trafikutskottet har tagit hjälp av riksdagens utredningstjänst för att kartlägga hur det ser ut i åkeribranschen. Även infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd har tagit initiativ till en kartläggning av bristerna.
Trafikutskottet vill ha tydligare styrning av samordning av polisens och andra myndigheters kontroller på vägarna. Transportstyrelsen behöver ta fram en tillsynsstrategi.
• Brott inom yrkestrafiken ska prioriteras. Särskilda trafikåklagare ska testas på försök i år.
• Det ska bli tydligt att beställarna har ansvar. Den som köper transporter av åkerier med dåliga arbetsvillkor eller av åkerier som kör i olaglig yrkestrafik eller det som kallas otillåten cabotagetrafik, det vill säga olaglig inrikestrafik, kan åtalas. Lagen ändrades nyligen på den punkten.
• Polisen ska kunna driva in böter på plats. Lastbilar kan till exempel klampas, och därmed körodugliga, tills böterna är betalda.
• Reglerna för den tunga trafiken är för krångliga. Myndigheterna måste göra dem begripliga. Böter och sanktioner bör harmonieras mellan EU-länderna.