Thorkil Andersen i Svea hovrätt. Det tog tre år innan målet kom dit. – Jag gläder mig åt att det är slut, säger han. Foto: JANERIK HENRIKSSON

Fallet var nedlagt två gånger – men i dag togs ”åkeribranschens Lavalmål” upp i Svea hovrätt.

– Utgången betyder enormt mycket för åkerinäringen. Rättegången följs i hela Norden och norra Europa, säger Sune Nilsson, polisinspektör i Västerås och kanske den som mest envist drivit utredningen.

Att en hel bransch, och facket, följer målet syntes i rättssalen. Fem personer från Sveriges Åkeriföretag och två från Transport satt på åhörarplats.

Åtalet gäller otillåten cabotagetrafik. Det låter obegripligt för de de flesta, men frågan är hur mycket utländska lastbilar får köra i Sverige.

Här kommer lönedumpning och osund konkurrens in i bilden.

– I grunden är anledningen till målet att de polska lönerna är så pass mycket lägre än de svenska, konstaterar Johan Lindström, vd för Sveriges Åkeriföretag.

Det började för nästan tre år sedan med att Sveriges Åkeriföretag polisanmälde Frode Laursen Polska, ett dotterföretag till den danska åkerikoncernen Frode Laursen. I dag möttes kammaråklagare Jens Carlström i Västerås och åkeriets vd Thorkil Andersen på nytt i hovrätten.

Thorkil Andersen vann första ronden. Han friades av Västmanlands tingsrätt i maj. Tingsrätten underkände åklagarens bevisning.

Åklagaren kunde visa att de polska lastbilarna körde regelbunden trafik framför allt mellan Göteborg, Västerås och Stockholm – men kunde inte bevisa om de hade last eller inte.

Nu ska hovrätten avgöra om åklagaren har hela bevisbördan – eller om det utländska åkeriet måste kunna förklara vad deras lastbilar gör i Sverige.

– Om hovrätten finner att åkaren har en viss skyldighet att förklara sig så får det principiell betydelse. Då får vi en dom som säger att utländska åkerier måste kunna redovisa hur de kör i Sverige, anser Jens Carlström.

Johan Lindström går längre:

– En friande dom innebär en tydlig signal till utländska åkerier att det är fritt fram att köra i Sverige. Det innebär också att våra medlemmar bland åkarna får veta att de inte kan förlita sig på rättväsendet.

Målet är ovanligt på många sätt. Det här är den första stora polisutredningen som går hela vägen till domstol. Alla tidigare utredningar har lagts ner. Det här fallet är inget undantag. Det har varit nedlagt två gånger – först av polisen i Göteborg och sedan av en åklagare i Västerås.

Båda besluten överklagades.

En annan ovanlig detalj är att hela bevisningen har levererats in av den åtalade. Thorkil Andersson har försett polisen med 600 fraktssedlar och GPS-data om sex lastbilars körningar i Sverige under några månader på våren 2009.

– Det ångrar jag inte. Jag anser inte att jag har gjort något olagligt och jag vill bidra till att få det utrett, säger han.

Han tror inte att domen får någon principiell betydelse, eftersom han döms efter EU:s gamla cabotageregler. 2010 kom nya regler som talar om hur mycket inrikestrafik som utländska åkerier får köra i andra EU-länder i samband med transporter dit.

– För åkeribranschen spelar det ingen roll om jag vinner eller förlorar. Vi har nya regler i dag, säger Thorkil Andersen.

Han anser att det är nödvändigt att ta in chaufförer från låglöneländer för att överhuvudtaget kunna konkurrera med bjässar som DHL, Schenker och DSV, som köper transporter och pressar priserna.

– I motsats till dem är jag en åkare med stor egen produktion – men vi är tvingade att jobba på samma sätt som de. Det innebär att vi måste köra vissa transporter med östeuropeiska chaufförer, säger han och fortsätter:
– Politikerna i EU bestämmer reglerna. Det förhåller jag mig till.

EU:s beslut är inte alltid glasklara. Det gäller även EU-reglerna om cabotage som hovrätten ska döma efter. Men på en punkt är EU-kommissionen tydlig. Vad som är tillåtet eller otillåtet cabotage ska avgöras från fall till fall.

Det här fallet ska avgöras på två veckor. Hovrättens dom meddelas den 7 mars.