Kommunal vill stoppa
våldet mot bussförare
Kommunals huvudskyddsombud stoppade nyligen arbetet på två busslinjer i norra Stockholm på grund av hot och våld. Men Arbetsmiljöverket godtog arbetsgivarens handlingsplan och hävde stoppet. Nu går facket till domstol.
– Vi håller inte med Arbetsmiljöverket om att arbetsgivaren vidtagit nödvändiga åtgärder, säger Kommunals ombudsman Peter Larsson.
Bussförarna på de två linjerna har utsatts för 27 hot och 8 våldshändelser under det senast året.
– Det är åtta fall för många, säger Peter Larsson.
Stoppet den 12 januari innebar att förarna slapp kontrollera biljetter under vissa sträckor. Men hot och våld mot bussförare är inget Stockholmsproblem. Antalet anmälda incidenter har ökat kraftigt i hela landet.
– Uppenbarligen vill vissa resenärer inte acceptera att man måste ha giltig biljett. Och det kräver arbetsgivaren att bussförarna ska åtgärda. Om de låter bli kan det ses som arbetsvägran och i värsta fall leda till uppsägning.
Arbetsgivaren, bussbolaget Keolis som arbetar åt Stockholms Lokaltrafik (SL), har presenterat en handlingsplan där man lovar att anlita stödpersonal när det behövs.
Men det bedömer inte Peter Larsson som realistiskt. Problemet är att inte ens en väktare ska få utföra ensamarbete om det finns risk för våld.
– I så fall ska man ha två väktare på varenda buss, varenda linje och alla tider under dygnet. Det tror jag inte är hålbart.
Hur tycker Kommunal att problemet ska lösas?
– Det är arbetsgivaren som ska hitta en lösning, som har det yttersta arbetsmiljöansvaret.
Men vilken lösning föreslår facket?
– En möjlig lösning är att bussförarna får tillgång till larm som är kopplade till en central. Då kan de kalla på snabb hjälp i stället för att själva ta konflikten.
Kommunal kommer nu att bjuda in representanter från branschen till samtal för att diskutera olika lösningar.
– Ingen ska behöva gå till jobbet och vara rädd för att bli utsatt för slag, sparkar och spottloskor. Det är en helt oacceptabel arbetssituation, säger Peter Larsson.
I sitt beslut hänvisar Arbetsmiljöverket till att arbetsgivaren bland annat tagit fram en handlingsplan som innebär ”förstärkt kontroll av färdbevis på de aktuella linjerna”.
– Men löftena har inte infriats, säger Larsson. En handlingsplan i form av powerpoint-presentation säger ingenting om verkligheten. De utlovade biljettkontrollerna av utomstående bolag har inte blivit av.
Det är ”uppseendeväckande” att Arbetsmiljöverket låtit sig påverkas av arbetsgivarens handlingsplan, skriver Kommunals juridiska ombud vid LO- TCO Rättsskydd i överklagandet till förvaltningsrätten.
Keolis kommunikationsdirektör Helena Reinhagen medger att bussförarna ännu inte fått det utlovade stödet vid biljettkontrollerna.
– Det är ingenting som vi kan göra själva. Det måste vi göra tillsammans med Stockholms Lokaltrafik (SL). Vi gör allt vi kan för att genomföra handlingsplanen.
Helena Reinhagen påpekar också att alla bussar redan har en larmknapp i förarsätet. Men larmet går till bolagets trafikledning, som i sin tur får kalla på polis när en förare utsätts för våld eller hot.