På tisdag är det dags för andra ronden i åkeribranschens Lavalmål i Svea hovrätt. Åtalet gäller inte lönedumpning, utan något som kallas olovlig cabotagetrafik. Den sortens trafik leder till lönedumpning.

Både Transport och branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag vill ha en fällande dom. Det vore en markering från samhället. Många politiker, både i regeringen och oppositionen, följer målet.

Monica Green (S), ledamot i riksdagens trafikutskott, vill ha ordning och reda i åkeribranschen.

– Vi har gått 100 år tillbaka i tiden. Transportörerna bjuder under varand­ra. Billigaste pris och lägsta lön vinner. Chaufförer från Östeuropa ska ha schysta villkor i Sverige och samma löner som svenska chaufförer, säger hon.

Hon besökte hamnen i Nynäshamn i förra veckan tillsammans med partikollegan Eva-Lena Jansson. Transport hade bjudit in dem för att ge sin bild av hur östeuropeiska åkerier kör regelrätt inrikestrafik i Sverige från importhamnarna till kunderna.

Monica Green kommer från Skövde. För drygt ett år sen upptäckte hon att det står rumänska, bulgariska, estniska och lettiska långtradare parkerade utanför Volvo Powertrains fabrik varje helg. Chaufförerna bor i lastbilshytterna och väntar på att fabriken ska öppna igen när det blir måndag.

Nu driver hon frågorna i riksdagen.

Thorkil Andersen, vd och ägare till åkeriet Frode Laursen Polska, är åtalad för olovlig cabotagetrafik, det vill säga inrikestrafik. Han friades i Västerås tingsrätt. Om han fälls i hovrätten blir straffet böter.

Utgången får knappast någon större juridisk betydelse. Åtalet gäller körningar åt Ica Sverige AB på våren 2009. EU bestämmer vad som är tillåtet och reglerna har ändrats sedan dess.

Men den hårt prövade åkeribranschen vill ändå se en reaktion från samhället. Den har skrikit sig hes länge, men först nu har politiker och myndigheter börjat lyssna. En fällande dom skulle kunna bli en väckarklocka.