De sociala mediernas roll i samhällsdebatten är överskattad. Det är slutsatsen i en studie av Håkan Selg, forskare vid Uppsala universitet.

Han har intervjuat drygt 1 000 medlemmar i Dataföreningen, som består av yrkesfolk inom IT och telekom.

Det visar sig att de allra flesta använder Facebook framför allt för att hålla kontakt med släkt och vänner, inte för att diskutera sådant som har med jobbet att göra.

– Jag tror att det finns ett stort intresse för resultaten bland alla dem som funderar över hur sociala medier kan utnyttjas i arbetslivet. Ämnet har hajpats under flera år med innebörden att aktiv användning i jobbet är en självklarhet för alla med ambitioner att hänga med, säger Håkan Selg i ett pressmeddelande.

Intervjusvaren visar att yrkesfolk i själva verket har svårt att hinna med e-posten. För många är det omöjligt att dessutom vara aktiva i sociala medier.

Det blir visserligen fler som använder sociala medier för att debattera och publicera sig, men det rör sig bara om en liten del av samtliga användare. Då består urvalet ändå av folk som använder datorer och smarta mobiler i jobbet varje dag.

– Bara några procent är aktiva på Twitter eller Linkedin i yrkesrelaterade frågor.

Det är gruppen mycket aktiva användare som har format vår bild av sociala medier, anser Håkan Selg.

Medelåldern bland de drygt 1 000 intervjuade är runt 50 år. Tre fjärdedelar av de tillfrågade är män, en följd av männen dominerar i Dataföreningen