Nästa generations teknik lockar Saabs spekulanter, liksom ett välkänt bilmärke. Men tekniken är ännu inte färdigutvecklad och varumärket Saab Automobile riskerar att gå förlorat i konkursen.

Även om någon köper hela Saab Automobile av konkursboet är det inte säkert att företaget får använda sig av namnet Saab i framtiden. Varumärket Saab ägs nämligen gemensamt av bilföretaget, försvarskoncernen Saab AB och lastbilstillverkaren Scania.

– Vi har ett avtal som säger att man inte kan sälja vidare varumärket som en tillgång i konkursen, säger Marie Karlsson på Saab AB:s pressavdelning.

Avtalet innebär att Saab AB och Scania måste godkänna den köpare som vill ta över varumärket. Marie Karlsson vill inte diskutera hur Saab AB ser på möjligheten att låta varumärket gå vidare, eller vad som påverkar beslutet.

– Det är för tidigt att säga något om i nuläget, säger hon.

Varumärket är en del, men de tre företag som öppet deklarerat intresse för att köpa Saab – kinesiska Youngman, turkiska Brightwell Holdings och indiska Mahindra – säger sig vilja ha hela paketet med teknik, bilmodeller, maskiner och tillverkning i Trollhättan.

Men att det egentligen främst är tekniken som lockar är flera bilkännare överens om. Yang Jian, redaktör för branschtidningen Automotive News China, säger till TT att det i Kina ryktas om flera företag som är intresserade av Saab, men han tror inte att de vill behålla tillverkningen i Sverige.

– Jag tror att de som vill köpa Saab framför allt vill åt tekniken. Det är inte meningsfullt att ha en fabrik i Sverige och sedan importera dyrt till Kina, säger han, till TT.

Men tekniken till Saabs nuvarande bilmodeller ägs av GM. Och GM har tydligt deklarerat att företaget inte vill släppa den vidare, i alla fall inte till Youngman. Frågan är om GM är mer positivt till andra kinesiska, turkiska eller indiska spekulanter.

Mycket talar i stället för att eventuella köpare främst är intresserade av tekniken för nästa generations bilar, den så kallade Phoenixplattformen som Saab utvecklat på egen hand. Den är dock inte färdigutvecklad ännu, och det lär dröja ett till två år innan den blir klar.

Spekulanter det surras om
PSnacket går om vilka företag som vill ta över Saab, men inga konkreta bud hade lagts när denna tidning trycktes i onsdags.

P Tre företag har öppet deklarerat sitt intresse: Den tidigare spekulanten Youngman som fortfarande inte gett upp drömmen om att ta Saab till den kinesiska marknaden, det turkiska investmentbolaget Brightwell Holdings som också visat intresse för Saab tidigare och det indiska företagskonglomeratet Mahindra som bland annat tillverkar stadsjeepar.

P Enligt obekräftade rykten i olika medier ska det också finnas några villiga svenska köpare samt flera kinesiska företag, till exempel BAIC, Dongfeng och SAIC, som är intresserade.