För några år sedan argumenterade jag provokativt i LO-Tidningen om att Sverige bör införa privatskolor där eleverna betalar hela undervisningen själva.

Skolorna finns då på en öppen marknad och konkurrensen tvingar fram bra undervisning – men bara för de elever som har råd.

På DN:s debattsida igår blandar Socialdemokraterns förre stabschef Stefan Stern ihop denna fria skolmarknad med den genomreglerade kvasimarknad som nu råder för våra friskolor och han kan inte förstå vad det är för fel med vinstuttag.

Han tar exemplet att ”de som tar fram läromedel ska uppmuntras göra vinst, men inte de som står för själva undervisningen”.

Äpplen och päron är identiska jämfört med denna liknelse.

De företag som tar fram läromedel verkar i en normal marknadsekonomi: ju högre kvalitet på läromedlen, desto högre vinst kan de ta ut.

Friskolorna agerar med helt andra förutsättningar. Eftersom företagen enligt svensk lag inte FÅR sälja sin utbildning, hur bra kvaliteten de än kan skapa, utan bara tilldelas en fix skattesumma för varje elev, kan de inte skapa vinst på annat sätt än genom att dra ned på verksamheten. Färre undervisningstimmar skapar vinst, inte fler. Färre dyra lärare skapar vinst, inte fler.

Om vinst i välfärden någon gång ska kunna debatteras konstruktivt måste dessa grundfakta ärligt redovisas.