Riksgälden ser gärna att hela Saab Automobile säljs till en köpare. Man har därför gett konkursförvaltarna lite respit att hitta en sådan lösning. Men lyckas det inte kan Riksgälden tvinga fram en försäljning av reservdelsbolaget Saab Parts, där panten för EIB-lånet ligger. Eller också kan staten ta över bolaget och själv bli reservdelssäljare.

Det sistnämnda alternativet kan mycket väl bli verklighet.

– Vi är ju regeringens förlängda arm och regeringen har sagt att vi inte ska riskera skattebetalarnas pengar. Vi måste se till att få tillbaka pengarna och innebär det att staten blir ägare till reservdelstillverkningen så får vi väl bli det då, säger Bo Lundgren, chef för Riksgälden, till TT.

Via Riksgälden har regeringen gått i borgen för det lån som Saab Automobile tagit hos Europeiska investeringsbanken (EIB). Enligt Lundgren uppgår lånet i dag till mellan 210 och 220 miljoner euro, cirka två miljarder kronor. Som säkerhet för lånet har staten panter, främst i dotterbolaget Saab Parts (ej i konkurs). Men staten har också panter i fastigheter som följer med Saab Parts samt Saab Tools (i konkurs).

TT: Täcker dessa panter lånet?

– De värderingar vi har gjort kontinuerligt, senast för en månad sedan, täcker det lån som finns, säger Lundgren.