Turkiet är inte och har aldrig varit intresserat av att köpa Saab, skriver den turkiska dagstidningen Hürriyet. Affären skulle innebära ”stora problem med svenska lagar och fackföreningar” enligt vice premiärministern.

Samma dag som Saab gick i konkurs uppgav bland annat SVT:s Rapport att Turkiets Stockholmsambassadör haft kontakter med både näringsdepartementet och Saab Automobils ledning och visat intresse för att köpa den svenska biltillverkaren.

Enligt Hurriyet stämmer inte uppgifterna i svenska medier. Det är snarare Saabs förra vd Victor Müller som sökt upp den turkiske ambassadören och informerat honom om villkoren för ett eventuellt köp. Ambassadören har i sin tur vidarebefordrat uppgifterna till den turkiska regeringen.

Hurriyet citerar vice premiärministern Ali Babacan som varnar för de svenska lagarna och fackföreningarna:

– Visserligen kan man köpa Saab till en låg kostnad nu, men det finns många dolda risker med en sådan affär. Exempelvis stora problem med landets fackföreningar och lagar.

Industriministern Nihat Ergün tycker inte att Saab har något att tillföra den turkiska bilindustrin.

– Att svenskarna gillar Saab betyder inte att det är ett internationellt etablerat märke. Hur många sådana bilar har vi i Turkiet – tusen? Nej, jag tror inte vi har någon nytta av Saab.

Turkiet har många bilfabriker men inget eget bilmärke. Det är ingen hemlighet att den turkiska regeringen pressar de stora företagen inom bilindustrin att inom kort utveckla ett turkiskt bilmärke. Det får kosta vad det vill. Regeringen är beredd att investera stora summor, har premiärminister Tayyip Erdogan lovat. Ambitionen är att bli ett av de stora billänderna i regionen. I dag är landet den sjunde största fordonsproducenten i Europa.