Saabarbetare lämnar fabriken efter infomötet efter att konkursansökan lämnats in tidigare under måndagen.

Foto: Björn Larsson Rosvall

Saabarbetare lämnar fabriken efter infomötet efter att konkursansökan lämnats in tidigare under måndagen.

 

Efter Saabs konkursbegäran står frågorna tätt runt bilfabriken. Konkursförvaltaren får ta ställning till om verksamheten kan fortsätta. Frågan är vad som i så fall ska produceras, och i vems regi.

Att Saab Automobile går mot konkurs beror inte i första hand på själva fabriken.

– Där finns numera ett kunnande om att bedriva massproduktion på ett väldigt effektivt sätt, säger Mikael Wickelgren, forskare i företagsekonomi vid högskolan i Skövde, till TT.

Han påminner om att fabriken fick ett effektivitetspris för bara några år sedan. Nu får konkursförvaltaren reda ut om det finns ekonomiska förutsättningar för fortsatt tillverkning — och i så fall av vad.

– I konkursansökan trycker man hårt på att detta är en global verksamhet, påpekar Mikael Wickelgren.

Att återstarta produktion av Saabs nuvarande modeller skulle kräva ett licensavtal med General Motors. Men en tillgång i konkursboet är den nya 9—3-modellen.

– Den är byggd på en helt egen, Saab-utvecklad plattform utan inblandning av GM, framhåller Wickelgren.

Han bedömer dock att det tar minst ett år innan den kan komma i serieproduktion, med hänsyn till underleverantörer och alla produktionsverktyg som måste fram. Att starta legotillverkning för något annat bilmärke skulle gå fortare.

– Det kan göras på omkring ett kvartal om alla inblandade är välvilliga. Det finns visserligen en överkapacitet inom bilindustrin i Europa men det hindrar inte att någon kan ha ett expansionsbehov.

En möjlighet kan vara att tillverka andra verkstadsprodukter än personbilar.

– Men då måste det vara något som kräver kompetenser liknande dem för bilproduktion så att man kan använda samma personal, resonerar Mikael Wickelgren.

Från flera håll, bland annat IF Metall och Trollhättans kommun, höjs röster för att Saab Automobile nu bör säljas som en helhet, och inte styckas upp till flera köpare i en huggsexa om konkursboets tillgångar.

– Det här är den svartaste dagen i min karriär, antagligen också i Saabs historia. Men vi hade inga alternativ, sade Saabs vd Victor Muller på måndagens presskonferens.

Enligt honom finns det ännu intressenter som kan tänka sig att ta över verksamheten från konkursboet.

– Det här kan vara en början och Saab kan resa sig som fågel Fenix ur askan, hoppas Muller.

Hur som helst kommer inte det nuvarande ägarbolaget Swedish Automobile att vara inblandat i Saab i framtiden, tillade han.

Victor Muller riktade hård kritik mot rekonstruktören Guy Lofalk men ville inte kommentera General Motors agerande.

Vid en presskonferens sade arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) att två företag finns på plats inom ramen för omställningsstödet för att hjälpa de cirka 3 400 anställda som berörs att komma tillbaka till arbetsmarknaden.

– De kommer att få ett aktivt stöd, säger Engström.

Hon sade också att länsstyrelsen, så fort det beslutats om att statlig lönegaranti ska betalas ut, också ska se till att utbetalningen snabbt sker.

Vidare pekade Engström på att regeringen och regionen kunnat förbereda åtgärder för en konkurs tillsammans med Arbetsförmedlingen.

– Man har gott om resurser, man har gott om personal.

Näringsminister Annie Lööf (C) sade att hon och Engström inom kort ska besöka Trollhättan och träffa fackliga företrädare samt lokala och regionala beslutsfattare. Målet är att analysera hur de som blir arbetslösa ska komma tillbaka till arbetsmarknaden och hur nya jobb kan skapas.

– Nu gäller det att ta till vara regionens förutsättningar, säger Lööf.