Två polska långtradare, som stoppades när de körde olagligt i Norge, har blivit en pinsam historia för norska posten och därmed norska staten.

Orsaken är att de körde åt Postens dotterbolag Bring, som även äger svenska Citymail och kör gods i Sverige.

– En trist historia, säger Postens informationschef Hilde Ebeltoft-Skaurud till tidningen Hordaland.

Historien har fått politiska övertoner. Bård Hoksrud från Fremskrittspartiet, vice ordförande i Stortingets trafikutskott, var snabbt ute och konstaterade att kommunikationsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Senterpartiet) är ansvarig för bolaget.

– Jag förutsätter att hon informerar Stortinget om vad som har hänt, säger Bård Hoksrud till NRK, norska radion.

Det var i måndags som de två långtradarna stoppades vid en rutinkontroll av Norges vägmyndighet Statens vegvesen i Voss utanför Bergen. Det visade sig att de hade kört mer i Norge än EU-reglerna tillåter.

Magnhild Meltveit Kleppa säger till NRK att det som har hänt är ”oerhört”.

– Sådant här ska inte hända. I morgon kommer jag be posten att orientera mig, både om det som har hänt och inte minst vad de nu gör för att det här inte ska hända igen, förklarar hon.

Så sent som i söndags deltog både svenska och norska yrkeschaufförer i en protestaktion mot den olagliga yrkestrafiken. De körde i 60 kilometer i timmen för att visa sitt missnöje. Uppslutningen var emellertid dålig i båda länderna.

Men problemen är de samma i Sverige och Norge. Östeuropeiska chaufförer med usla löner utnyttjas. Dålig kontroll gör att utländska åkerier stannar längre i både Sverige och Norge än EU:s regler tillåter.

EU:s så kallade cabotageregler tillåter tre inrikeskörningar på en vecka i anslutning till en transport till Sverige eller Norge från ett annat land. Statens vegvesen har överlämnat fallet med de polska långtradarna till polisen.

Heine Skyvulstad, ordförande i den norska yrkeschaufförsalliansen, är upprörd:

– Det är helt horribelt för att säga det milt. Bring är posten och posten är staten, det vill säga att staten bryter mot lagar och regler, säger han till NRK.

Han tycker att det är ”helt vilt” att staten ägnar sig åt olaglig verksamhet.

Postens dotterbolag Bring, som hade hyrt in i långtradarna, ska nu ta reda på vad som har hänt. Enligt Postens informationschef har som de kör åt Bring avtal som säger att de ska följa cabotagereglerna.

– Men ibland behövs snabba turer utanför det som är planlagt. Då behöver vi hyra in andra transportörer. Åkeriet som vi bad utföra jobbet sa att de följde reglerna, men nu står vi här, säger Hilde Ebeltoft-Skaugrud till tidningen Hordaland.