Kamir Ünver räknar med att han blir arbetslös den 25 januari efter att ha städat åt SJ i nästan 24 år. I onsdags delade han ut flygblad och påsar med färdkost till resenärerna utanför Stockholms central.

Foto: Janerik Henriksson

Kamir Ünver räknar med att han blir arbetslös den 25 januari efter att ha städat åt SJ i nästan 24 år. I onsdags delade han ut flygblad och påsar med färdkost till resenärerna utanför Stockholms central.

 

Kamir Ünver har städat åt SJ sedan han kom till Sverige från Turkiet för 23 år sedan. Nu är han uppsagd från den 25 januari.

Han får söka sitt jobb på nytt. Det gjorde han för två månader sedan. Han har fått ett mejl med tack för ansökan. I övrigt har han inte hört någonting.

– Jag hoppas att SJ ska ta över oss tågstädare. Vad ska jag göra annars? Jag är 49 år, jag har ingen utbildning och kan inget annat yrke, säger han.

Han har sex barn – fyra egna och två bonusbarn. Den äldsta är 22 år, den yngsta är fyra. Alla bor hemma.

Den 25 januari tar SJ tillbaka tågstädningen i egen regi från ISS Traffi­care – men inte tågstädarna. Drygt 200 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö är uppsagda. Många är trotjänare som började på SJ för 20 eller 30 år sedan.

Det spelar ingen roll. Nu får de söka sina jobb på nytt. För ett par månader sedan var de på anställningsintervjuer och en gruppövning, där de fick berätta vad de är bra på.

Sedan dess har några kallats på nytt. De har drog- och alkotestats och fått visa upp utdrag ur belastningsregistret.

Några har sedan erbjudits sex månaders provanställning från den 9 januari.

Många andra har inte hört ett ljud. De räknar kallt med att de är bortgallrade. Den 25 januari blir de arbetslösa.

I onsdags delade tågstädarna ut flygblad utanför Centralstationen i Stockholm med budskapet: ”Städa inte bort trotjänarna, SJ!”

Flera andra Sekoklubbar var där och visade sin sympati. En av dem är ombordpersonalens fackklubb i Stockholm.

– Vi uttrycker vår solidaritet. Det som händer på ISS Trafficare kan hända även oss. Vi ser en uppdelning på olika kompetenser och en indelning i regionaltåg, intercity och snabbtåg. I nästa steg kan SJ knoppa av verksamheter. Om SJ återtar dem i egen regi kan vi hamna i samma situation som Traffi­cares anställda, säger Elias Catano, vice ordförande i ombordpersonalens klubb i Stockholm.

LO-Tidningen sökte SJ för att fråga hur många av tågstädarna som får behålla jobben när SJ tar tillbaka städningen den 25 januari, men personaldirektören Peter Blomqvist hörde inte av sig.