Martin och Johan slog larm om rånförsöken och hoten de utsattes för  i Telenors butik. Nu är de avskedade och anklagade för stöld respektive hot mot kolleger.

Foto: Janerik Henriksson

Martin och Johan slog larm om rånförsöken och hoten de utsattes för  i Telenors butik. Nu är de avskedade och anklagade för stöld respektive hot mot kolleger.

 

Skyddsombudet på en Telenor­butik i centrala Stockholm anmälde hot och våld mot personalen till Arbetsmiljöverket. En vecka senare avskedades de som hade klagat.  

Vi står utanför butiken som nyss var deras arbetsplats. Martin har jobbat därinne bakom den heltäckande glasväggen i fyra år, Johan i tre. Nu står två andra killar där och gör deras jobb. Det känns overkligt, men längtar tillbaka gör ingen av dem.

– Därinne stod jag och var rädd varje dag att någon skulle komma in och slå ihjäl mig, berättar Johan. Nu är jag inte rädd längre. Och det är jag glad för.

Också Martin är lättad:

– Det här är ingen vanlig sektor, utan en sekt. Följer du inte reglerna blir du straffad förr eller senare. Telenor vill helst ha 18–19-åringar som man kan styra och manipulera som man vill. Vi har båda blivit 25 år nu och vill inte ställa upp på vad som helst.

Egentligen heter Martin och Johan något annat. Men de vill inte skylta med sina namn för att inte bli stämplade i branschen.

Personalen har utsatts för hot och rånförsök i flera år, berättar de. Men det var först i augusti i år som de började dokumentera alla incidenter i butiken. Det blev en lång lista som Martin presenterade för sitt fackförbund, Handels, och senare även för Arbetsmiljöverket.

– Vi har blivit hotade till livet ett flertal gånger utan att arbetsgivaren brytt sig om det, trots att vi kontaktat de ansvariga cheferna, berättar han.

En gång bokade han möte med HR-chefen för att ta upp hoten. Bland annat från drogmissbrukare som rusar in med en spruta i högsta hugg eller kriminella som försöker bryta upp skåpen för att komma åt telefonerna.

Mötet blev aldrig av. I stället kom vd:n förbi nästa dag och låtsades vara intresserad av en mobil.

– Det var uppenbart att han ville ta reda på vilka vi var.

Dagen därpå kom också regionchefen och försäljningschefen. Då var Martin ensam i butiken.

– De var mycket otrevliga och skällde ut mig bland annat för att golvet var skitigt.

I mitten av oktober fick Martin nog och avbröt arbetet i butiken. Han hade utsetts till skyddsombud av sina arbetskamrater men missat att registrera det hos facket. Det gjorde han först samma dag som han stoppade arbetet.

Efter stoppet inspekterade Arbetsmiljöverket butiken och slog fast att bristerna var så allvarliga att den måste stängas. Annars hotade ett vite på 100 000 kronor. Myndigheten ställde två villkor:

Arbetstagarna ska möjligheten att snabbt kalla på hjälp, exempelvis via ett överfallslarm. Och de ska ha utbildning i hur man agerar vid hot och våld.

– Vi gick igenom händelserna som dokumenterats av skyddsombudet och fick bekräftat av butikschefen att de faktiskt hade inträffat, säger Christina Asplund, arbetsmiljöinspektör.

Den 28 oktober gjorde Arbetsmiljöverket även en åtalsanmälan mot Telenor. Företaget hade struntat i att anmäla en rad allvarliga tillbud till myndigheten, vilket är ett brott mot arbetsmiljölagen.

Men trots skyddsombudets dokumentation, butikschefens bekräftelse och Arbetsmiljöverkets beslut avfärdar Telenor samtliga incidenter och hävdar att företagsledningen aldrig fått kännedom om de hot och rånförsök som de anställda uppger att de utsatts för.

– Butikschefen är nog lite osäker på vad han bekräftat, säger Telenors presschef Andreas Hamrin. Bara i ett fall har han fått ett sms där det stod att en stökig person varit inne i butiken och snott en telefon.

Enligt presschefen finns inget samband mellan företagets beslut att avskeda Martin och Johan och anmälan till Arbetsmiljöverket.

– Vi har inget som helst problem med att våra anställda kontaktar Arbetsmiljöverket. Däremot måste det de säger vara korrekt.

Presschefen medger dock att i Martins fall finns viss koppling till anmälan, men inte anmälan i sig, utan sättet den skedde på. Dessutom var Martin inte skyddsombud när han kontaktade myndigheten, påpekar han. Johans avsked däremot har ingenting med anmälan att göra.

– Han var redan arbetsbefriad och vi har polisanmält honom för stöld.

När gjorde ni det?

– Jag har inte det exakta datumet just nu.

Var det före eller efter Arbetsmiljöverkets beslut?

– Det var nog efter.

Johan skrattar åt anklagelsen.

– Telenor påstår att jag har tagit 200 kronor av en kund som jag inte ens känner till.

Martin berättar att också han fått massor med klagomål helt plötsligt. Han ska bland annat ha hotat sina kollegor.

– Det vill säga mina två nära vänner. Under mina fyra år hos Telenor har jag aldrig fått någon anmärkning. Men sedan den dagen jag kontaktade Arbetsmiljöverket har jag fått ett rent helvete.

Nu sitter Martins och Johans fackförbund, Handels och Unionen, i lokalförhandlingar med Telenor.

Lukas Ringqvist, ombudsman på Handels, anser att anklagelserna mot Martin är rena efterhandskonstruktioner.

– Bolaget hävdar att avskedet inte beror på anmälan till Arbetsmiljöverket, utan på andra omständigheter som aldrig tidigare tagits upp. Jag anser att det här är en hämnd för att han orsakat bolaget negativ publicitet.

Snacket om huruvida han var skyddsombud eller inte är ovärdigt, anser Ringqvist.

– Den viktiga frågan är fortfarande varför säkerheten inte fungerade.

Inte heller Arbetsmiljöverket tar ställning till skyddsombudets behörighet vid ett skyddsombudsstopp.

– Vi fattar beslut i sakfrågan även om det visar sig att den anställde inte var skyddsombud, säger Christina Asplund. Vi måste agera även om parterna inte är överens.

Martin och Johan berättar att deras arbetsgivare anlitat en dyr advokatbyrå. Men det skrämmer dem inte, eftersom de är övertygade om att de har lagen på sin sida.

– Telenor skiter fullkomligt i facket och Arbetsmiljöverket, säger Johan. Ett vite betyder ingenting, det är bara kaffepengar.