Skaraslättens Transport AB, känt som en av lönedumparna i åkeribranschen, lägger om kursen sedan vd:n häktades för två veckor sedan.

Ekonomichefen Håkan Johansson räknar med att två bolag i koncernen ska skriva kollektivavtal med Transport och Unionen. Ett tredje bolag med två anställda har kollektivavtal med Transport.

– Om ett år kommer bilden av Skaraslätten att vara annorlunda. Vi har haft dåligt rykte i vissa kretsar, även om det inte har synts på omsättningen. Den har ökat hela tiden. Men vi har gjort dåliga affärer med alltför dåliga marginaler, anser Håkan Johansson.

För drygt två veckor sedan greps vd:n på kontoret i Skara misstänkt för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Misstankarna gäller flera miljoner kronor som undanhållits i moms och arbetsgivaravgifter i ett par av koncernens bolag.

Nu har bolagsstyrelsen avsatt vd:n från alla befattningar i Skaraslättens Transport AB. Nästa mål är att köpa loss hans aktier.

Nu ska kursen läggas om.

– Personal, kunder och leverantörer vill vi att ska följa spelreglerna, säger han.

Det betyder bland annat att koncernens moderbolag Skaraslättens Transport AB ska skriva kollektivavtal med Unionen för de anställda tjänstemännen. Dotterbolaget CGT Containerdepå med 17 anställda ska skriva kollektivavtal med Transport. Det är åtminstone målet.

Dotterbolaget Jönköpings Kombiterminal AB är med i Bilarbetsgivarna och har kollektivavtal med Transport för sina två anställda.

Men den största yrkesgruppen, chaufförerna, kommer inte att få kollektivavtal. Skaraslätten kör enbart med egna företagare från Sverige, Polen, Rumänien och de baltiska staterna.

– Däremot kommer vi att ändra strategi. Trots lågkonjunkturen kommer vi att höja ersättningen till egenföretagare utöver det normala för att locka till oss svenska åkare. Vi kommer att tappa en del omsättning på det här, men ska vi leverera en hållbar transporttjänst kan vi inte alltid vara lägst i pris, förklarar Håkan Johansson.

Han uppger att östeuropeiska chaufförer med F-skattesedel fakturerar mellan 25 000 och 30 000 kronor på fyra veckor. Han uppskattar att en anställd chaufför med avtalsenlig lön kostar mellan 42 000 och 45 000 kronor, inklusive traktamente och sociala avgifter.

Misstankarna mot den häktade vd:n innebär att Skaraslättens dotterbolag Jönköpings Kombiterminal, det enda av koncernens bolag som är med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund, hotas av uteslutning. Ytterligare en grund för uteslutning är att bolaget inte har rapporterat in en enda anställd.

Bilarbetsgivarna kräver att medlemmarna har åtminstone någon anställd med avtalsenlig lön och att de betalar skatter och sociala avgifter. Nu har bolaget emellertid anställt två personer med lön enligt Transports avtal och den brottsmisstänkte vd:n är avsatt.

 

Fakta

Symbol för lönedumpning

• På några år har Skaraslätten vuxit till ett av Västsveriges största åkerier med 110 dragbilar.

• Skaraslättens Transport AB är moderbolag i en koncern med 13 bolag. Moderbolaget omsatte 310 miljoner kronor 2010.

• För Transport är Skaraslätten själva symbolen för lönedump­ningen i åkeribranschen.