Hyresvärden Svanström fastigheter har inte hyrt ut några lokaler på Ruskvädersgatan i Göteborg som bostad, enligt ekonomichefen Thomas Svanström.

– Vi kommer självklart att undersöka saken, säger han.

Chaufförerna har bott på Ruskvädersgatan i något år. Thomas Svanström vill inte svara på följdfrågor om ifall inte värden har lagt märke till det. Olsen & Terras vd Helge Olsen hävdar att värden är ”klar över” att kontoret används som bostad åt de bulgariska chaufförerna.

– Men man kan inte säga att de bor där. De sover där emellanåt. Det är stor skillnad på att bo där och att sova där emellanåt, anser han.

Var sover de annars?

– I lastbilen som en vanlig chaufför.

Får de sova i Volvos nya hytter?

– Nej, men vi kör också Scania och MAN. Där kan de sova.

Betalar de hyra för att bo på kontoret?

– Nej.

Har Volvo frågat om chaufförernas arbetsvillkor?

– Självklart. Det har varit lite diskussioner. Jag har intryck av att de är nöjda med svaren. Vi följer lagar och regler.

Jobbar inte chaufförerna mer än arbetstidslagen tillåter?

– Det stämmer inte.

Hur mycket jobbar de?

– Jag har inte den översikten i huvudet. Jag kan inte svara på det.

Hade ni kunnat vinna upphandlingen om ni hade haft chaufförer med kollektivavtal anställda?

– Det vet jag inte. Det får Volvo svara på.

Är konkurrensen så hård att man måste ta in chaufförer med bulgariska minimilöner?

– Delvis, ja. Det är så ojämnt från vecka till vecka. Den ena månaden kör vi 300 lastbilschassin, nästa 800. Den stora utmaningen är att inte dra på sig för stora kostnader. I branschen generellt är 80 till 90 procent av konkurrensen utländska bilar. Vi konkurrerar med stora åkerier med tusentals chaufförer. Vi måste ha den typen av arbetskraft – annars kan vi stänga butiken.