Elva sägs upp från Infranord
Infranord har sagt upp elva banarbetare i Kiruna-Abisko sedan en konkurrent tagit över spårunderhållet. Andra slutar frivilligt och söker sig bort från branschen, som hotas av brist på kunniga arbetare.
I maj 2010 tog VR Track, som ägs av den statliga finska järnvägen, över underhållet av Malmbanans norra del.
Infranord, ett statligt ägt bolag som uppstod då Banverket bolagiserades, har ändå försökt behålla sina anställda i det längsta. Sommartid har det gått bra, eftersom mycket av spårarbetena måste göras under den tjälfria perioden. Men under vintrarna har Infranord inte jobb så det räcker, och Seko är överens med företaget om att elva man är övertaliga (även om facket har invändningar mot turordningen). Övertaligheten gäller svetsare och andra som arbetar med spåren, medan signal- och eltekniker inte berörs.
De elva är uppsagda från och med december. Men samtidigt har nästan lika många slutat frivilligt.
– Några har gått över till VR Track, men resten lämnar branschen, säger Dennis Lövgren, förtroendevald inom Seko vid Infranord.
– Det är redan svårt att hitta kompetent personal. Och medelåldern bland dem som underhåller järnvägen är hög. När dessutom erfarna anställda tröttnar och söker sig bort från järnvägen, så har vi ett problem.
Seko är kritiskt till att järnvägsunderhållet upphandlas i konkurrens mellan vinstdrivna entreprenörer. Det gynnar varken långsiktigheten i underhållet eller säkerheten i den farliga spårmiljön, anser facket. Dennis Lövgren drar gärna en parallell till debatten om åldringsvården:
– Även om entreprenörerna i vår bransch inte har sitt säte i skatteparadis, utan i England, Holland och Finland, är det principiellt fel att skattemedel som ska gå till järnvägsunderhåll försvinner till utlandet som vinster.