Bältesanvändningen är högre än någonsin i den svenska biltrafiken. Men proffsförarna, som borde vara en förebild, hänger inte med i utvecklingen.

Den senaste undersökningen om bilbältesanvändning från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, är på det hela taget uppmuntrande läsning för den som tror på framsteg och mänskligt förnuft. Den andel av bilisterna som använder bälte är historiskt hög, både bland förare och passagerare. I framsätet använder 92,6 procent bilbältet, en förbättring med 2,1 procentenheter jämfört med 2010.

Också taxichaufförer använder bälte. Men bland lastbilschaufförerna struntar ungefär varannan i det.

– Att sitta högt ovanför personbilarna i en tung bil ger en känsla av trygghet. Det är en viktig förklaring, säger Jan Sandberg, vd för NTF.

Och om en lastbil krockar med en personbil uppstår inte samma krockvåld i lastbilshytten som i personbilen, medger Jan Sandberg.

– I stället är risken att lastbilsföraren kastas runt i hytten, flyger ut och kläms ihjäl. Varje år dör uppemot tio lastbilsförare, huvuddelen utan bilbälte.

Hans Engström, informationsansvarig vid branschorganisationen Sveriges åkeriföretag, beskriver en typ av olycka som dödat ett flertal lastbilschaufförer de senaste åren. Lastbilen kanar nerför vägkanten, slår mot en sten och stannar till. Vid det plötsliga stoppet slungas föraren ut genom vindrutan. Ögonblicket därefter lossnar bilen och kör över föraren.

– Med bältet på hade föraren suttit kvar, och klarat sig.

Redan i mycket låga farter är det farligt att köra utan bälte. Enligt Sveriges åkeriföretag skadas fyra-fem yrkeschaufförer mer eller mindre varje arbetsdag.

Att lastbilsförare slarvar med bältet är ett gammalt mönster. Bland andra Sveriges åkeriföretag har genomfört kampanjer, och bältesanvändningen ökar. Men alltför långsamt, enligt Hans Engström.

– Förr sa många förare att bältet är obekvämt, men som bältena är konstruerade i dag håller inte det argumentet.

Förare som har extremt många stopp under arbetsdagen, exempelvis sopåkare, är undantagna från bältestvånget.

 

Läs också Sveriges åkeriföretags information om trafiksäkerhet för yrkesförare.