Wassoulou är en region i Mali och Guinea. Musiken i regionen utgår från doson n´goni, en så kallad jägarharpa (med sex strängar) som utvecklats till kamalen n´goni (8, 10 eller 12 strängar). Traditionella harpor används antingen som grund eller också flyttas spelstilen över till akustisk gitarr. Den moderniserade wassoulou-musiken representeras av ett stort antal kvinnliga sångpoeter som kan tituleras protest- och kvinnosångerskor. Mest känd är Oumou Sangaré, som bl a tagit upp barnäktenskap och månggifte. Den nya, unga och mycket uppmärksammade sångpoeten Fatoumata Diawara har Sangaré som förebild.  Född i Elfenbenskusten och bosatt i Paris har Diawara först nyligen stiftat bekantskap med föräldrarnas hemland Mali. Hon wassoulou-plockar på gitarren och sjunger mjuka, melodiska ballader till puttrande afro-rytmer. I sångerna ”Bissa” och ”Boloco” går hon till skarp protest mot tvångsgifte och könsstympning.

Bengt Eriksson

Veckans CD

Fatou

Artist: Fatoumata Diawara
Skivmärke: World Circuit

Lyssna: Fatoumata Diawaras debutalbum Fatou finns på Spotify
På Spotify finns även dubbelsamlingen Oumou med förebilden och mentorn Oumou Sangaré.

The Wassoulou Sound 2” är en samling med wassoulou-sångerskor från Mali, bl a  Coumba Sidibe, Sali Sidibe och Dieneba Diakite. Också på Spotify.

Den som vill höra mer av de traditionella n´goni-harporna (fast de ser ut som lutor) kan lyssna in albumet Segu Blue med Bassekou Koyate och hans n´goni-orkester. Finns också på Spotify.

 

Titta: Promotionvideo för låten ”Bissa” från Fatoumata Diawaras debutalbum, finns på YouTube
En annan promotionvideo, för låten ”Kanou”. Också på YouTube.
Fatoumata Diawara framför ”Clandestine” från  debutalbumet i TV-programmet ”Later with Jools Holland”, finns på YouTube.
En konsert med Fatoumata Diawara kan tydligen innehålla mycket mer än vad som hörs på debutalbumet. Det förstår man av den här inspelningen från en Womad-konsert i England. Se och hör också detta på YouTube.