Saab har extremt kort tid på sig att lösa den akuta krisen. Kassan är i princip slut och Youngman har dragit öronen åt sig, enligt uppgifter till TT.

Victor Muller är i Stockholm på tisdagen och har möte med i stort sett alla inblandade för att få till en krislösning. Rekonstruktören Guy Lofalk och representanter från de kinesiska samarbetspartnerna Youngman och Pang Da deltar.

Utan pengar kan inte Saab fortsätta rekonstruktionen, som inleddes för tre veckor sedan, eftersom nya skulder inte får byggas upp när ett företag rekonstrueras.

Att avbryta rekonstruktionen är ett alternativ som är uppe till diskussion enligt en källa till TT. Men det finns fler alternativ.

– Med den ledning som Saab har finns det alltid lösningar. Ingen vinner på att avbryta rekonstruktionen, säger källan.

Om rekonstruktionen avbryts kan Saab tvingas begära sig i konkurs.

På dagens möte måste Saabs ledning övertyga Youngman om att inte dra sig ur. Saab har redan satt sin nya plattform i pant för förskottet från Youngman, men Youngman vill ha ytterligare försäkringar.

Framför allt är det uppgifterna om att regeringen skulle kunna lösa ut panterna för den statliga lånegarantin, det vill säga bland annat Saabs produktionsutrustning och reservdelsbolag, och sedan sälja dem till vem som helst som ska ha gjort att Youngman tvekar. De håller därför inne den uppgjorde förskottsbetalningen på 640 miljoner kronor.

När Saab fick hovrätten att bevilja rekonstruktionen var beskedet att pengarna skulle ha betalats ut senast den 26 september.

Guy Lofalk ska, enligt uppgifter från en källa, på eget bevåg ha presenterat idén om att staten skulle kunna lösa ut panterna och i det ärendet har Geely, som i fjol köpte Volvo Personvagnar, kontaktats. Geely lyssnade på upplägget, men har tydligt förnekat att bolaget är intresserat av att köpa Saab.

Det finns de inom Geely som anser att Saab har förstört sitt rykte genom att förhandla med flera olika parter, enligt uppgifter till TT. Om det finns intresse av att köpa delar av Saab vid en eventuell konkurs har Geely inte tagit ställning till, uppger en högt uppsatt källa inom bolaget.

Kinesiska företag bör anta en försiktig hållning till att investera i Saab Automobile. Orden kommer från Chen Jianguo, som är biträdande chef för industrisamordning på NDRC i Kina — det mäktiga departement som måste godkänna affärer med utländska företag, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg News.

– Det beror på hur det kan genomföras. Det är farligt om det är en avgrund, sade Chen Jianguo i en intervju i staden Chengdu på tisdagen.

Saabs plan för att klara sig efter rekonstruktionen bygger på att Youngman och Pang Da skjuter till pengar och blir delägare. Enligt uppgörelsen från i juli ska de tillsammans betala 2,2 miljarder kronor och i gengäld får Youngman en ägarandel på 29,9 procent i Saabs ägarbolag Swedish Automobile och Pang Da får 24 procent.

Avgörande är kinesiska myndigheters prövning. Enligt Saabs tidsplan ska NDRC, som står för Nationella utvecklings- och reformkommissionen, komma med besked på fredag. På lokal och regional nivå har affären redan fått klartecken.

Sedan ska även Riksgälden, svenska regeringen och Europeiska investeringsbanken (EIB) godkänna.

Det har under tisdagen inte gått att nå varken Youngman eller Pang Da för att få kommentarer om Saabaffären.