Efter åtta dagar är konflikten i gummiverkstädarna slut. 1 000 medlemmar i Transport får en löneförhöjning på 3,2 procent retroaktivt från den 1 augusti. Avtalet löper på 22 månader till den 31 mars 2013.

Men för Transport är inte lönen det viktigaste i det nya avtalet med Motorbranschens Arbetsgivareförbund – utan att ingångslönerna blir kvar och arbetstidsreglerna inte ändras.

– Jag önskar vi kunde säga att detta är en stor facklig framgång. Men ärligt talat, det är det inte. Vi tvingades ta till konflikt för att försvara sådant som borde vara självklarheter, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Den åtta dagar långa konflikten är en följd av arbetsgivarnas krav på att avtalets ingångslön inte skulle gälla förrän efter ett halvårs anställning. Därmed skulle 18-åringar tvingas löneförhandla på egen hand.

Arbetsgivarna motiverade kraven med den tuffa konkurrensen med bilverkstäderna. Enligt Transport hade det fått stora konsekvenser för branschen om förbundet hade gett vika.

–  Transport har under många år kämpat för att hålla lägstalönerna uppe. Vi har inga planer på att sänka ingångslönerna – vi håller fast vid den principen, betonar Lasse Lindgren.

En nyhet är att övertid ger mer komptid. Den som väljer att ta ut övertid som kompledigt för multiplicera övertiden med 1,5 eller 2. Hittills har en övertidstimme gett en timmes ledighet.