Krimiförfattaren George Pelecanos har alltså sagt: ”Vi skriver  amerikansk arbetarlitteratur.”

Hans kollega Dennis Lehane utvecklar detta i förordet till Boston Noir (Akashic Books), en novellsamling med Lehane som redaktör.

Dennis Lehane vill omdefiniera begreppet noir. Han  menar att noir inte längre är en genre som kännetecknas av privatsnokar, fala kvinnor, cigarettrök och mörka gator. Nej, det måste inte ens vara en deckarhistoria. Lehane använder ordet ”arbetartragedi” för beskriva modern noir-litteratur.

Även om inte alla medverkande har skrivit som Dennis Lehane lär och skriver så handlar flertalet noveller om människor, ofta ur arbetarklassen, som blivit överkörda av livet och samhället, av den moderna tiden. De hankar sig fram, så gott de kan.

Som i Patricia Powells skildring av den gryende vänskapen mellan en svart kvinna, som lämnat sin man, och en vit förbrytare, som flytt ur fängelset. Dana Cameron tecknar ett historiskt noir-porträtt av en värdshusvärdinna i 1700-talets Boston och John Dufresne låter en pedofilanklagad präst göra upp med sitt samvete.

Lehane själv skildrar hur kärleken till en upphittad hund lyfter upp en ung kille från samhällets botten.

Bengt Eriksson

Om boken

Boston Noir ingår i en serie med noir-samlingar, utgivna av det amerikanska förlaget Akashic Books. Andra städer/stadsdelar/länder som ägnats samlingar med noir-noveller är bl a Chicago, Bronx, Brooklyn, Dublin, Haiti, Havanna, Köpenhamn, Los Angeles, Moskva, New Orleans, Manhattan, Miami, Paris, San Francisco, Wall Street och Washington (nej,  inget svenskt i serien ännu så länge).

Länk till förlagets hemsida med samlade noir-noveller.

Läs alla artiklar i LO-Tidningen på tema KRIMI.