Fars 3

Foto: Jessica Gow

Foto: Jessica Gow

Spektaklet har börjat. Öppningsnumret är ett sång- och dansnummer.

 

2001 blev ett omtumlande år i Rolf Lundquists liv. Först kom brevet om guldklockan efter 30 år på Ericsson, strax därpå beskedet att han skulle få sparken. Tio år senare står han på scenen i en fars om fas 3.

– Jag stångade pannan blodig för att få en plats inom mitt gebit i fas 3. När inte det gick bestämde jag mig för att pröva något som jag inte hade en jävla aning om.

Så gick det till när han hamnade hos teatergruppen Ung utan pung i Stockholmsförorten Rågsved för drygt ett halvår sedan. Han är en av numera 15 fas 3-deltagare.

Det var inte självklart att de skulle göra revyn Fars 3 – en tredje klassens föreställning. När man deltar i fas 3 är det inte bara att hoppa upp på scenen hur som helst.

Det finns faktiskt regler.

Så teatergruppen frågade både Arbetsförmedlingen och facket, i det här fallet Teaterförbundet, om lov. Båda gav sin välsignelse. Fas 3-deltagarna får till och med betalt för att medverka, men de får bara behålla hela lönen när de spelar på kvällstid. Då är det extraknäck. När de spelar på dagtid blir de av med ersättningen från Försäkringskassan, eftersom de får lön.

Som sagt. Det finns faktiskt regler.

– Alla har varit med om så många knäppa och absurda grejer, så man behöver bara överdriva lite grand för att det ska bli roligt, säger Tobias Löfstedt, som jobbade med reklam och marknadsföring som anställd och egen företagare innan han blev arbetslös för snart tre år sedan.

Sju föreställningar är inbokade. Några är öppna för kreti och pleti, andra gånger sitter arbetsförmedlare, fas 3-anordnare och fas 3-deltagare i publiken.

– Vi hoppas att de ska få sig ett gott skratt. Och kanske något att tänka på, säger Rolf Lundquist.

Som att de arbetslösa håller många i arbete. Det gäller inte bara arbetsförmedlare, handläggare på a-kassan och försäkringskassan, forskare och statistiker. I den fria, om än skattefinansierade, företagsamhetens namn har det dykt upp nya yrkesgrupper som jobbcoacher, allsköns konsulter med svada och visioner, cv-experter och fas 3-direktörer.

Många skulle bli utan jobb om arbetslösheten försvann. Så nog gör de arbetslösa en insats.

– Och så håller vi räntan nere, konstaterar Rolf Lundquist.

– Glöm inte inflationen, tillägger Tobias Löfstedt och sätter i gång en diskussion om hur det är att leva på makaroner, falukorv och nudlar dag ut och dag in.

Då har de inte ens sagt något om att de betalar mer skatt än oss vanliga löneslavar med våra jobbskatteavdrag.

Fars 3 är en följd av att Arbetsförmedlingen frågade teatergruppen Ung utan pung om den kunde tänka sig att ta emot några deltagare i fas 3 förra året.

– Vi visste knappt vad fas 3 var när vi sa ja, men vi trodde att vi skulle kunna skapa bra verksamhet utan att bryta mot reglerna, berättar Karin Hårding, som är skådespelare och producent.

De som är med har valt teatern. De har droppat in pö om pö under loppet av ett drygt halvår eller så, och delat med sig av sina erfarenheter av samhällets insatser för att upprätthålla arbetslinjen.

Teaterfolket har fått en inblick i en okänd värld. Fas 3-gänget berättar att regissören Johan Sundberg blev tyst när han fick höra berättelserna om tillvaron i åtgärdslandet.

Det är inte så konstigt. En del historier kan få tyst på vem som helst. Som när Rolf berättar om arbetsförmedlaren som uppmanade honom att skilja sig med orden ”drastiska omständigheter kräver drastiska åtgärder” eller när Tobias berättar om arbetsförmedlaren som uppmanade en frågvis äldre herre med käpp att hålla tyst. ”Annars bär vi ut dig!”

Arbetslösa är ingen högstatusgrupp. De står längst ner på stegen och blir behandlade därefter.

– Man är som pestsmittad, säger Rolf Lundquist.

Berättelserna förtjänar större publik. Där kommer Fars 3 in i bilden. Repeterandet tog fart i augusti. I onsdags, den 14 september, var det premiär.

Ambitionen är att få oss att skratta åt eländet. Det är i linje med Ung utan pungs tradition att använda en lättsam uttrycksform för att sätta allvarliga samhällsproblem under debatt.

Det finns mycket att lyfta fram i rampljuset, som fattigdomen i fas 3, åldersdiskrimineringen, deltagarnas egna mer eller mindre häpnadsväckande erfarenheter, som att uppmanas att ta bort akademiska meriter ur sitt cv för att kunna ta ett skitjobb, och diskrimineringen av alla som inte talar perfekt svenska, oavsett kunskaper.

Fars 3 är resultatet av ett grupparbete. Proffs och amatörer ur fas 3-gänget har filat på manus och står på scenen tillsammans. Några av de arbetslösa gör annat bakom kulisserna. Teatergruppens musiker står för musiken.

Rolf Lundquist är 57 år och gick den långa vägen till ett jobb som ekonom på Ericsson. När han fick brevet om guldklockan blev han samtidigt inbjuden till utdelningsfesten i Stockholms stadshus. Inbjudan drogs tillbaka när han fick sparken, måhända av rädsla för att de arbetslösa skulle lägga sordin på feststämningen. Guldklockan levererades hem av ett bud från Ericsson.

Sedan följde en ny karriär som föremål för samhällets arbetsvårdande omsorger. Nu skildrar han den på scenen, fast lika skruvat som i verkliga livet lär det inte bli.

– Verkligheten överträffar dikten, säger han.

Fakta

Ung utan pung

• För två veckor sedan firade showgruppen Ung utan pung sitt 30-årsjubileum i Rågsved. 110 gruppmedlemmar från förr och nu var med.

• 1977 bildades Ebba Grön i Rågsved. Fyra år senare bildades Ung utan pung av ett gäng panka ungdomar utan penningpung, därav namnet, med ett brinnande punk- och teaterintresse.

• Gruppen gör främst ungdomsteater och turnerar till skolor landet runt 190 dagar om året.