Väntans tider fortsätter för Saab. I dag meddelade hovrätten att det åtminstone inte blir något besked om prövningstillstånd den här veckan.
– Tidigast i början av nästa vecka kan vi fatta ett beslut, säger hovrättsrådet Peter Islander till TT.

Det första beslutet hovrätten ska fatta gäller om överklagan överhuvudtaget ska behandlas. Om hovrätten beviljar prövningstillstånd ska sedan själva sakfrågan avgöras, det vill säga om Saab ska beviljas rekonstruktion eller inte. Men den prövningen kommer enligt Peter Islander att gå relativt snabbt.

– Om vi beviljar prövningstillstånd kan ett beslut om en eventuell rekonstruktion komma ganska omgående. Ambitionen är att vara klara nästa vecka.

Väntan fortsätter alltså för de Saabanställda. Om hovrätten säger ja till rekonstruktion kommer de att få ut sin lön från den statliga lönegarantin. Även om hovrätten säger nej, och Saab går i konkurs kommer lönegarantin träda in, men då kommer det troligen att ta betydligt längre tid innan de anställda får sina pengar.

De har nu varit utan lön i tre veckor, och många har svårigheter att klara sin ekonomi. Enligt IF Metalls avdelning i Norra Älvsborg har ungefär 75 medlemmar hittills valt att ta nödlån hos Nordea eller Swedbank.

– Utöver det vet vi att många har varit inne på bankerna och fått hjälp med att skjuta upp amorteringar på huslån och liknande. Vi vet också att många har lånat pengar av sina föräldrar, säger Leif Håkansson som är ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg på avdelnings hemsida.

Samtidigt som domstolarnas arbete med att avgöra Saabs framtid fortsätter har IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven och Håkan Skött, klubbordförande på Saab, idag åkt till Frankfurt för att träffa Pang Qinghua, vd Saabs kinesiske partner Pang Da.

– Vi vill höra om deras planer och hur de ser på Saabs framtid, sade Håkan Skött till TT innan satte sig på planet till Tyskland.

Att kinesernas intresse för Saab är seriöst är något Rachel Pang, vd för Youngman, är tydlig med. Hon säger i en intervju i tidningen Dagens industri att Pang Da och Youngman är beredda att satsa rejält på Saab.

– Vi klarar av att investera åtta miljarder kronor för att utveckla Saab sedan vi gått in som delägare i företaget. Men det sker förstås inte på en gång utan steg för steg, säger hon.

Det förutsätter dock att det kinesiska departementet NDRC, godkänner att företagen blir delägare i Saab, vilket Rachel Pang inte hyser några större tvivel om.

– Jag känner ett grundläggande stöd hos NDRC för vår investering i Saab Automobile, säger hon till Dagens industri.