Flera taxiföretag använde bemanningsföretag för att runda Transports konfliktvarsel under den korta konflikten i landets taxiväxlar.

– Ett brott mot bemanningsavtalet, anser Transports ordförande Lasse Lindgren.

Där står ordagrant: ”Arbetstagaren får inte utföra arbete hos beställare som är föremål för fackliga konfliktåtgärder”.

– Den skrivningen har aldrig prövats tidigare, berättar Håkan Löfgren, ansvarig för bemanningsavtalet på LO.

Han gör samma bedömning som Transport. Här är det fråga om avtalsbrott.

– Som Transports varsel är utformat får bemanningsföretaget inte utföra arbete under pågående konflikt, förklarar Håkan Löfgren.

Taxi Kurir har använt inhyrda från Manpower i sina växlar i Stockholm och Göteborg under konflikten. Transport har dessutom fått in rapporter om fler taxibolag på olika håll i Sverige som har gjort likadant. Även under den nyss avslutade sopkonflikten fanns liknande rapporter.

Nu har Transport tröttnat.

– Vi kommer att begära en tvisteförhandling med Manpower, säger Lasse Lindgren och fortsätter:

– Det är vår sak att upprätthålla konflikten. Vi kan inte ha några synpunkter att taxiföretagen försöker kringgå varslet. Däremot kan vi ha synpunkter på att Manpower bryter mot bemanningsavtalet.

Manpower hävdar att det rör sig om uppdrag som företaget hade innan Transport lade varsel om konflikt. Det betyder, enligt Manpowers tolkning, att de inte omfattas av Transports varsel om förbud mot inhyrning.

– Så har vi tolkat bemanningsavtalet i snart elva år, ända sedan det första avtalet skrevs under. De uppdrag som finns sedan tidigare gäller. Däremot tar vi inga nya uppdrag när det ligger ett konfliktvarsel, säger Manpowers informationschef Hans Makander.

Enligt honom hade Manpower fyra personer i tjänst hos Taxi Kurir i Göteborg och Stockholm i går. Företaget har avtal med Manpower om bemanning på kvällar och helger.

Samtliga 14 LO-förbund har skrivit under bemanningsavtalet. IF Metall har förhandlingsrätten men kan ge Transport fullmakt att förhandla.

Om inte parterna kommer överens vid lokala och centrala tvisteförhandlingar hamnar frågan hos bemanningsavtalets avtalsnämnd. Där sitter tre representanter för facket och tre för arbetsgivare.

Sista instans är Arbetsdomstolen.