Freddy Welle, chaufför och vice ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.

Foto: Björn Larsson Rosvall

– I Göteborg är det fullt med polska, rumänska och bulgariska bilar som kör inrikestrafik. De bryr sig inte ens om att åka ut ur Sverige, säger Freddy Welle, chaufför och vice ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.

 

Den friande domen i målet om åkeriet Frode Laursen Polska var det stora samtalsämnet i lunchrummet på Bernt Mattssons åkeri i Skandiahamnen i Göteborg i dag.

– Nu är det fritt fram för lönedumpning. Hela åkeribranschen går åt helvete, säger Freddy Welle, chaufför på Bernt Mattssons och vice ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.

En polsk långtradarchaufför tjänar från 2 000 kronor i månaden, en svensk tjänar drygt 23 000 kronor.

Hans Ljungberg är regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Västra Götaland och den som polisanmälde Frode Laursen för otillåten cabotagetrafik, det vill säga inrikestransporter i Sverige. Han är besviken.

– Alla som tror på konkurrens på lika villkor får sig en tankeställare. Det här betyder att utländska åkerier med lägre löner kan fortsätta att köra inrikestransporter i Sverige. Svenska åkerier slås ut, konstaterar han.

Polisen i Göteborg lade ner utredningen. Då hade polisen i Västerås redan börjat utreda samma ärende. Fallet gick till åtal, men i dag kom den friande domen i Västmanlands tingsrätt.

– Jag hoppas att domen överklagas, säger polisinspektör Sune Nilsson, en av dem som utredde ärendet.

– Men den friande domen betyder ingenting för vårt fortsatte arbete. Vi har en ny utredning på gång som ska redovisas för åklagare, berättar han.

I maj 2010 kom nya EU-regler. Nu får ett utländskt åkeri göra tre inrikeskörningar inom loppet av en vecka i anslutning till en transport till Sverige. De nya reglerna har inte prövats i domstol. Om polisens nya utredning i Västerås går till åtal blir det första gången som de nya reglerna prövas.

Målet i Västerås gällde Frode Laursen Polskas inrikeskörningar åt framför allt Ica Sverige AB på våren 2009. Då gällde andra regler som enligt dåvarande vägverkets tolkning innebär att utländska åkerier får köra svensk inrikestrafik högst tio dagar av 30.

Åklagaren kunde visa att de polska lastbilarna körde mer än så framför allt mellan Stockholm, Västerås och Göteborg – men han kunde inte bevisa att de hade last och körde i inrikestrafik.

Därför frias det polska åkeriets ägare Thorkil Andersen.

– Nu kommer det att välla in utländska åkerier. Jag vet inte om jag stannar kvar på mitt nuvarande jobb. Jag har fått ett erbjudande om att köra grusbil. Jag funderar på att ta det för att komma bort från det här, säger Freddy Welle.

Hans Ljungberg är rädd för att domen leder till att polisen slutar att kontrollera hur mycket utländska åkerier kör i Sverige.

– Varför ska polisen lägger ner en massa arbete på det efter den här domen? Vi uppfattar redan åklagarna som ganska tama. De har lagt ner många ärenden från trafikpolisen, säger han.

Hela bevisningen i Västerås kom från den åtalade själv. Åkeridirektören Thorkil Andersen lämnade in alla GPS-data om lastbilarnas rörelser i Sverige.

Alternativet hade varit att polisen hade följt de polska långtradarna i veckor för få in samma bevis – och för det finns inga resurser, eftersom straffet för otillåten cabotagetrafik bara är böter.

Västeråspolisens nya ärende gäller de nya reglerna som trädde i kraft för ett år sedan.

Transport har startat ett upprop för sund åkerikonkurrens. Åkerisektionen i Göteborg sätter i gång med schysta villkor-märkning av åkerier med kollektivavtal den 17 juni.

Här finns Transports upprop.