Transport har fått in något 100-tal ansökningar om dispens sedan sopkonflikten inleddes den 11 maj. Fyra har beviljats.

Antalet dispensansökningar får Transports ordförande Lasse Lindgren att dra slutsatsen:

– Tydligen jobbas det en väldig massa övertid i det här landet.

Transport har fått in många rapporter från sopgubbar landet runt om att arbetsgivarna på olika sätt försöker gå runt blockaden mot övertid, inhyrning och nyanställningar.

– Det är vi själva som ska upprätthålla blockaden – inte arbetsgivarna. Men det har kommit en del rapporter om överträdelser. Vi noterar det med intresse, säger Lasse Lindgren.

Konflikten skapar en hel del irritation. Sopgubbar kritiserar arbetsgivare för övertramp och brott mot konfliktreglerna. På minst ett par ställen har arbetsgivarna kontrat med att anklaga sopgubbarna för maskning.

Det verkar som om många sopgubbar vill gå i strejk hellre än att fortsätta övertidsblockaden.

– Vi får fundera på nästa steg. Syftet med konfliktåtgärderna är att få arbetsgivarna att flytta sig åt rätt håll. Nu har vi hållit på i och en halv vecka och inte lyckats få arbetsgivarna att flytta sig en millimeter, berättar Lars Lindgren.

Konsekvenserna av sopkonflikten är fortfarande begränsade. I Båstad och Helsingborg har ett par återvinningsstationer fått stänga under några dagar. I Luleå hamn fick ett lastfartyg ligga kvar ett par dygn extra i väntan på att bli tömt på tjärolja. Det är ett par exempel.

Enligt ett pressmeddelande från Bilarbetsgivarna har det även varit störningar i den vanliga sophanteringen.

– Om konflikten pågår en längre tid kommer konsekvenserna bli större. Det finns risk för produktionsstörningar i svensk industri om det uppstår akuta behov av sanering, hämtning av slam och annat industriavfall. Det kan också handla om kunder som har samhällsnödvändiga funktioner. Konsekvenserna kan innebära en ren säkerhetsrisk, skriver Bilarbetsgivarna.

Framför allt kan konsekvenserna bli större om konflikten fortsätter över långhelgen i början av juni.

På torsdag i nästa vecka träffas Transport och Bilarbetsgivarna på nytt. Initiativet kommer från Bilarbetsgivarna som vill att medlarna ska vara närvarande.

– I princip är medlingen undanstökad. Sanningen är att vi och Bilarbetsgivarna ska ha ett samtal under medlares insyn, säger Lars Lindgren.